Digital storytelling en (t)e-learning

Het gebruik van social software kan leiden tot innovaties op het gebied van (t)e-learning, waarbij lerenden zelf een grotere rol spelen bij het creëren van content. Een voorbeeld daarvan is digital storytelling: door middel van verhalen en anekdotes probeer je een bepaald ‘punt’ te maken, bepaalde opvattingen kracht bij te zetten. Goede docenten en keynote sprekers maken vaak gebruik van verhalen om bepaalde zaken te illustreren. Denk bijvoorbeeld aan Sugata Mitra tijdens de laatste Online Educa in Berlijn.

Dankzij social software is het mogelijk om lerenden digitale verhalen te laten vertellen. Dat kan natuurlijk prima via weblogs, maar ook door middel van podcasts of via slidecasts, zoals onderstaand digitaal verhaal van Marcel de Leeuwe illustreert

Een ander krachtig voorbeeld van digital storytelling vind je in een andere bijdrage van Marcel. Bij Ikea heeft men de kernwaarden van het bedrijf overgebracht aan de hand van video’s waarin medewerkers verhalen vertellen.

De boodschap blijft langer en beter hangen, is mijn ervaring, als gebruik wordt gemaakt van verhalen. Op basis van deze wiki wil ik criteria formuleren waaraan een goed verhaal moet voldoen:

  • Het verhaal is concreet.
  • Het verhaal is authentiek en geloofwaardig.
  • Het verhaal roept een emotie op. Volgens mij is dit cultureel gebonden. Ik heb ooit in de VS een spreker verhalen horen vertellen waarbij Amerikanen de tranen over de wangen rolden, maar waarvan de meeste Nederlanders over hun nek gingen. Humor kan ook goed werken, maar is ook cultureel gebonden
  • Het verhaal is niet voorspelbaar.
  • Het verhaal ondersteunt je boodschap.

Ik zie dus behoorlijk wat mogelijkheden voor digital storytelling, met behulp van social software. Ik ben dan ook verbaasd over de opvatting van Stephen Downes:


Me, I notice that when the speaker at the front of the room tells a story, I stop typing notes. Why? Because the flow of information has slowed to just about zero. So I have mixed feelings about it.

Ik stop ook met aantekeningen te maken als een spreker (al dan niet via een online video of podcast) een verhaal vertelt. Maar dat komt omdat ik bij een goed verhaal maar één sleutelwoord hoef op te schrijven om mij de hele anekdote plus de onderliggende boodschap te herinneren.

Lees ook andere berichten van Marcel de Leeuwe over digital storytelling.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *