Digital Learning Trends rapport 2023 (althans een aspect van ‘digital learning’)

Thinkific is aanbieder van platforms voor online cursussen en heeft een vragenlijst over trends op het gebied van ‘digitaal leren’ laten beantwoorden door 2000 Amerikaanse respondenten. Op basis hiervan onderscheiden zij vijf belangrijke trends (pdf). De focus van het rapport ligt overigens op trends ten aanzien van content creatie. Dit is uiteraard maar één aspect van ‘digitaal leren’.

TrendsDe trends zijn dan:

Trend 1: Microlearning komt op als oplossing voor het leven onderweg

Tijd is schaars, leren is belangrijk en daarom is microlearning een belangrijke trend. Vergeleken met traditionele modellen zijn ‘hapklare lessen’ (korter dan 10minuten, maar liefst 30 tot 60 seconden) volgens de auteurs handiger en effectiever voor het onthouden op langere termijn (omdat het vaak voor gespreid oefenen wordt gebruikt). Respondenten noemen ook als voordelen: het ontdekken van nieuwe onderwerpen (41%) en kort durende inhoud absorberen (26%). Over de sterke kanten en beperkingen van microlearning is overigens veel te zeggen. Hier vind je al mijn blogposts over microlearning.

Trend 2: Het tij verschuift van creatieve entertainers naar creatieve opleiders

De belangstelling voor creatieve educatieve content neemt toe, ten koste van creatieve content voor vermaak. Je bent steeds beter in staat een goed inkomen te verdienen met het ontwikkelen van creatieve educatieve content, mede omdat er steeds meer platforms zijn zoals Patreon en Twitch die jou in staat stellen creatieve educatieve content rechtstreeks aan belangstellenden te verkopen.

Trend 3: Uw gemeenschap is uw eerste en belangrijkste product

In het verleden stelde Thinkific dat leden komen voor de inhoud, maar blijven voor de gemeenschap. Inmiddels is deze dynamiek veranderd: leden komen voor jouw gemeenschap en betalen dan voor je inhoud. De gemeenschap is het meest waardevol. Een sterke gemeenschap zorgt voor meer betrokken volgers en beter leren door lerenden steun te bieden.

Trend 4: Zorg voor diversificatie – vooral in economisch moeilijke tijden

Er komen economisch moeilijker tijden aan. De creatieve economie zal een recessie doormaken. Diversificatie kan makers helpen hun bedrijf toekomstbestendig te maken terwijl ze meer controle krijgen over hun inhoud, verliezen kunnen compenseren en inkomsten kunnen maximaliseren. Een beetje marktonderzoek binnen jouw gemeenschap kan volgens de samenstellers helpen bij het identificeren van mogelijkheden om jouw aanbod uit te breiden. Richt je op het genereren van waarde, en niet alleen op puur vermaak. Dat leidt tot een grotere loyaliteit van leden van jouw gemeenschap. De belangrijkste ontwikkelaars van e-learning bieden al meerdere producten en diensten aan.

Trend 5: Investeer in personal branding – niet in overvolle marktplaatsen

Lerenden zijn op zoek naar unieke oplossingen voor specifieke uitdagingen. Jouw gemeenschap is daarbij jouw meest waardevolle bezit. Via zogenaamde ‘cursusmarktplaatsen’ (waar belangstellenden online cursussen van diverse aanbieders kunnen afnemen) heb je vaak geen directe toegang tot leden van jouw gemeenschap. De marktplaats bepaalt bovendien vaak hoe intensief jij met hen kunt communiceren, wat je wel of niet mag promoten, hoeveel je mag vragen, en hoe lang je moet wachten om betaald te worden. Marktplaatsen voor online cursussen drukken volgens de auteurs de prijzen en scheppen de verwachting dat online leren gratis moet zijn. Daarmee creëer je geen groei. Zorg ervoor dat je volledige controle en toegang hebt tot jouw gemeenschap. Investeer in een persoonlijk merk dankzij online cursussen die je zelf host (en waarvoor Thinkific services aanbiedt).

Op het gebied van ‘technology enhanced learning’ zijn meer trends te onderscheiden. Ik heb hier onlangs een gastcollege over verzorgd en onderscheid er achtentwintig.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *