Didactiek en online leren (studiedag professioneel online lesgeven)

Gistermiddag heb ik in het kader van een online studiedag professioneel online lesgeven een sessie verzorgd over didactiek en online leren.

Ik ben begonnen met een check-in:
Selecteer in de chat een GIF of emoticon die illustreert wat jij vindt van blended learning (combinatie online en face-to-face leren)?

Ik heb vervolgens verteld dat check-ins activiteiten zijn die kunnen bijdragen aan het genereren van betrokkenheid en verbondenheid. Dit is één van de pedagogisch-didactische principes die je kunt toepassen bij online en blended learning.

Vervolgens heb ik de deelnemers via Mentimeter (Wordcloud) gevraagd welke andere ‘bewezen’ didactische principes zij al kennen? Uiteraard is deze vraag een voorbeeld van het activeren van voorkennis. Er werden ‘bewezen’ principes genoemd (zoals spreid oefening met leerstof of zorg voor afwisseling), maar ook de mythe over leerstijlen.

Vervolgens ben ik ingegaan op drie bronnen waaruit je pedagogisch-didactische principes kunt halen, en heb ik de volgende vier principes geïllustreerd met voorbeelden en door middel van opdrachten:

  1. Investeer in online activiteiten die gericht zijn op het genereren van betrokkenheid en verbondenheid (Bond & Bedelier; Dopmeijer). Meer informatie vind je hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier.
  2. Activeer relevante voorkennis met leertechnologie (Wijze Lessen)
.
  3. Laat de leerstof actief verwerken met leertechnologie (Wijze Lessen)
.
  4. Gebruik leertechnologie voor toetsing als leer- en oefenstrategie (Wijze Lessen)
.

Deze online studiedag verzorg ik samen met o.a. Maike Pollaert van PEPP-R. Meer informatie over deze online studiedag vind je hier (pdf).

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *