Deskundigheidsbevordering voor virtuele docenten

In het paper Collaborative Coaching and Networking for Online Instructors beschrijven drie Amerikaanse onderzoekers een model dat binnen een faculteit van een Amerikaanse universiteit wordt gebruikt voor het vergroten van de deskundigheid van online docenten. Zij stellen hierin onder meer dat docenten door de sterke groei van (t)e-learning vaak zonder veel voorbereiding ‘in het diepe’ zijn gegooid. Dit is ten koste gegaan van de kwaliteit van (t)e-learning.

De auteurs presenteren een model voor professionalisering waarbinnen samenwerkend coachen centraal staan.

The use of such collaborative coaching and networking into the instructors’ training and support plan serves as an impetuous not only for initial training but also for continual improvement of their online pedagogical strategies in light of increasing student and technological sophistication.

Het model bestaat uit drie stappen, die in het paper helder worden toegelicht.

  1. Planningsbijeenkomst. Hierin worden onder meer doelen afgesproken (waar wil de docent feedback op krijgen).
  2. Observatie. De coach observeert de activiteiten van de docent binnen de elektronische leeromgeving. De coach let onder meer op interactiepatronen, de selectie van de media en op de kwaliteit van de instructies.
  3. Reflectiebijeenkomst. Tijdens deze sessie krijgt de docent feedback van de coach.

Ik vind het model een bruikbare manier van professionalisering waarbij werken en leren van de docent nauw met elkaar verbonden zijn. Het is overigens geen heel nieuwe aanpak. Een jaar of twaalf geleden heb ik deze leeractiviteit min of meer uitgevoerd ten behoeve van een opleiding die ik destijds volgde (waar ICT trouwens -met uitzondering van de tekstverwerker- niet aan te pas kwam). Maar het mooie is dat de faculteit deze aanpak heeft toegepast op (t)e-learning. Voorwaarde voor succes is wel dat je als organisatie beschikt over deskundige coaches. Je ziet aan het paper dat de coach ook méér in huis moet hebben dan de gebruikelijke begeleidingsvaardigheden. De coach moet ook zelf bekwaam zijn op het gebied van (t)e-learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *