Waartoe maken wij gebruik van ICT in het onderwijs? Omdat het mogelijkheden biedt die het klaslokaal niet biedt. Dat kan er zelfs toe leiden dat een leeromgeving een ‘kennis jacuzzi’ wordt.
Vandaag zijn voor de 20ste keer de SURF Onderwijsdagen van start gegaan. Vandaag en morgen komen in totaal bijna 1000 professionals uit het mbo, hbo en wo (en aanverwante sectoren) in het Bossche Congrescentrum 1931 bijeen om met elkaar kennis en ervaring uit te wisselen op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT. Volgens SURF gaat het er in ICT te gebruiken om onderwijs effectiever, efficiënter, flexibeler en/of aantrekkelijker te maken.
Na de opening door Erwin Bleumink en Christien Bok van SURF, waarin met name het belang van samenwerking werd benadrukt, mocht de Leidse hoogleraar Maurits Berger ons deelgenoot maken van zijn ervaringen en inzichten op het gebied van visuele en online technologie. Berger houdt zich met name bezig met de Islam in het Westen. Hoe is hij van het krijtbord naar online gegaan? De belangrijkste wetenswaardigheden uit zijn bijdrage waren volgens mij:
- Waarom doe je dit? Het is absoluut nodig omdat het onderwijs in z’n voegen knarst. We missen van alles. We leiden niet op tot creatief denken, terwijl dat wel noodzakelijk is. Ook is het nodig om de buitenwereld -kennis en ervaringen- naar binnen te halen. Bij online leren komen vaardigheden van studenten naar boven, die vaak onder de radar blijven.
- Hoe ga je dat doen (van krijtbord naar online)? Maak een onderscheid tussen oplossingen en mogelijkheden. Mogelijkheden bieden veel meer energie dan oplossingen voor problemen. Maurits had aanvankelijk twee problemen: te weinig studenten en onvoldoende onderzoeksbudget. Een SPOC over islam in het Westen werd gestart. De vertaalslag werd eerst letterlijk gemaakt (streaming presentatie). Dat werd vervolgens een korte virtual lecture. Daarna is men kritisch gaan kijken naar de noodzakelijkheid van beeld, met podcasts als resultaat. Door die content had hij meer ruimte om tijd te besteden aan de studenten. College’s perken de ruimte voor echte interactie in.
- Het onverwachte, toeval , moet meer benut worden. We laten te weinig aan toeval over. Onderzoeksvoorstellen bevatten hele lijsten met deliverables. Zo’n online cursus biedt veel mogelijkheden voor onderzoek. Je bereikt mensen uit allerlei landen die je voor je onderzoek in kunt zetten. Ze hebben in Leiden bijvoorbeeld online cursussen voor professionals ontwikkeld. Die beschikken over veel kennis, die je vragen binnen je onderzoek kunt gebruiken.
- Wat zijn we nu eigenlijk aan het doen? Wat is mis met het krijtbord? Beschouw ‘online onderwijs’ niet als een product. Het is een m manier om een leerervaring en doceerervaring te creëren die past bij je doelgroep en doelen. Wat is de leerervaring die je aan je studenten mee wilt geven? Bij controversiële onderwerpen zoals islam in het Westen, moet je juist de discussie in je onderwijs integreren. Klaslokaalsituaties lenen zich daar niet voor. Een online omgeving is geschikter om zich in te voelen in dat type discussies. Maak daarbij gebruik van relevante beelden, bijvoorbeeld van 360 graden video’s van een Sharia rechtbank. Gevoelige gesprekken kun je gemakkelijker online en anoniem voeren. Bijvoorbeeld via survey’s. Dankzij online technologie kun je een inclusieve leeromgeving realiseren, waarbij studenten ook zelf leermateriaal creëren (interviews met imam’s etc).
- Maurits Berger is als docent samen met andere teamleden beheerder van een ‘kennis jacuzzi’ geworden.
- Neem ruimte om te experimenteren. Al kan niet iedereen zich dat permitteren.
- Maurits Berger heeft meer deelnemers bereikt, maar geen deelnemers die mee tellen in de financiering. Er zijn echter ook ander voordelen aan dit initiatief.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie