We beschikken over tal van gereedschappen om lerende gemeenschappen te faciliteren. Waarom doen we dit? Waar kunnen we over beschikken? En wat is de rol van de moderator?
Erno Mijland verzorgde tijdens het vijfde congres 'E-learning en HRM in de Zorg' een sessie over lerende gemeenschappen, oftewel learning communities. Hij vertelde op basis van zijn eigen ervaringen dat we over tal van gereedschappen beschikken om kennis met elkaar te delen en om met elkaar te netwerken. Volgens hem is delen ook het 'nieuwe leren'.
Een voorbeeld is Minigroup waar een testteam over sociale media in het onderwijs met elkaar van gedachte wisselt. Een ander voorbeeld is Google Plus. Die mogelijkheid is erg makkelijk in beheer. Het sluit ook naadloos aan op je Google-gebruik. Je kunt berichten ook waarderen. Er wordt nog wel eens vergeten om bijdragen te waarderen. Verder worden Sharepoint of Yammer voor kennis delen gebruikt. Binnen Yammer kun je personen volgen of via labels berichten opzoeken. Uiteraard is Twitter ook een medium om kennis mee te delen.
Je kunt als organisatie deze media inzetten om:
- De informatielogistiek van je organisatie efficiënter te gebruiken (bijvoorbeeld email uitsluitend gebruiken voor zakelijke doelen).
- Innovatie en kwaliteit bevorderen.
- Betrokkenheid van medewerkers vergroten. Informele systemen zorgen daar voor, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Sharpoint.
Wat is dus je doel als je dergelijke media gaat inzetten?
Erno benadrukte dat je het kennis delen meer zou moeten waarderen. Dus het zichtbaar maken van online activiteiten betrekken bij leren en ontwikkelen (met gevolgen voor registraties).
Als moderator moet je interacties proactief volgen (o.a. mensen vragen om te reageren of -indien nodig- ingrijpen), mensen prikkelen (bijvoorbeeld via vragen stellen of stellingen poneren), mensen met elkaar verbinden en concretiseren (duidelijk maken wat de opbrengsten zijn).
Tot slot schetste Erno nog enkele dillema's en vragen:
- Open vs afgeschermd (afhankelijk van het doel, soms kun je beter achteraf ingrijpen dan afschermen). Vraag je af wat het ergste is dat er fout kan gaan?
- Wat is je focus? Hoe scherper de focus, des te kleiner de community. Wat als alles kan? Dan heb je minder tijd om te modereren. Wat is het rendement.
- Hoeveel tijd kost dat niet? En wat levert het op? Daar is weinig onderzoek naar gedaan. Wat mij betreft is het ook 'maar' tijd. Gaat dergelijke communicatie wel ten koste van werk? Ik rook bijvoorbeeld niet….
Een leuke, praktische, sessie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie