De tien belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van ICT in het onderwijs

eSchool News analyseert wat het afgelopen jaar de tien belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van ICT in het onderwijs waren. Zij doen dat door terug te blikken op gepubliceerde artikelen uit 2006. In deel 1 gaan zij onder meer in op de discussie over het gebruik van mobiele telefoons in het onderwijs en op het (Amerikaanse) debat over het verbod van social networking sites in het onderwijs.

In deel 2 signaleert eSchool News onder andere een sterke groei van e-learning programma’s voor leerlingen en docenten.

Educators say the trend is fueled by several factors. In some states, schools are using online learning as a way to reach out to students who are sick or cannot attend neighborhood schools. (…) In other places, virtual-school programs provide an alternative for students whose needs aren’t being met by a traditional education.

De opkomst van ‘education 2.0’ is een andere trend uit 2006, aldus de samenstellers.

The emergence of web-based services and other open technology alternatives is changing the nature of school software.

Een aantal trends zijn sterk gebonden aan de Verenigde Staten (en gekoppeld aan wetgeving aldaar). Sommige ontwikkelingen (denk aan de genoemde groei van e-learning programma’s) doen zich in de VS vermoedelijk sterker voor dan hier, terwijl discussies over mobiele telefoons in het onderwijs in ons land ook niet vreemd zijn.

Wil je weten wat eSchool verleden jaar als trends signaleerde?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *