Een paar dagen geleden heb ik een keynoteThe evolution of learning management systems van Gary Woodill van Brandon Hall. Hij onderscheidt vier generaties leermanagementsystemen en beschrijft ook een aantal ontwikkelingen die van invloed zijn op deze applicaties (zoals personalisering, 3D en de service oriented architecture). Woodill ziet leermanagementsystemen veranderen, maar stelt ook:
While constantly changing and evolving, learning management systems are likely to be a human resources tool for years to come.
Ik kwam trouwens ook een impressie tegen van de Natschool gebruikersdag van Frank Maessen van Hogeschool Domstad. Hij schrijft over mijn keynote o.a.:
Van een aantal zaken die in de toekomst lagen, had ik sterk de indruk dat ze nu al gemeengoed zijn.
Kan iemand mij voorbeelden van structurele toepassingen van social software, SOA, 3D ELO’s en dergelijke geven? Ik ben erg benieuwd. En ik heb het dus niet over kleinschalig gebruik van enkele enthousiaste pioniers.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ha Wilfred,
Ik vrees met jou dat de structurele toepassingen van social software en dergelijke nog maar moeilijk te vinden zijn. Wellicht zijn wiki’s nog het meest structureel toegepast. En als ik zie hoe na jaren nu nog de huidige generatie elo’s wordt ingezet, dan vrees ik dat het een hele tijd gaat duren.
Of we (docenten, trainers, ontwikkelaars) moeten door onze klanten (lerenden, opdrachtgevers) worden gedwongen. Die zullen steeds minder genoegen nemen met de slecht ingerichte leeromgevingen (en dan bedoel ik niet alleen betreffende de technische kant).
Zie een interessant artikel in de Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1955495
Mijn ervaring is dat de technische innovatie minder moeite kost dan de menselijke/sociale innovatie.
Hartelijke groeten,
Marcel