Vers van de pers: een ‘TechWatch’-rapport van het Britse JISC over de implicaties van web 2.0 op onderwijs en leren. Speciale focus ligt op de bibliotheken van onderwijsinstellingen.
The report establishes that Web 2.0 is more than a set of cool and new technologies and services, important though some of these are. It has, at its heart, a set of at least six powerful ideas that are changing the way some people interact. Secondly, it is also important to acknowledge that these ideas are not necessarily the preserve of Web 2.0, but are, in fact, direct or indirect reflections of the power of the network: the strange effects and topologies at the micro and macro level that a billion Internet users produce.
Het rapport begint met een inleiding in een aantal bekende web 2.0 technologieën (zoals weblogs en podcasting). Vanaf hoofdstuk drie vind ik het echt interessant worden. De auteurs beschrijven hier zes ‘key ideas‘ van web 2.0.
1 Individual production and User Generated Content
2 Harness the power of the crowd
3 Data on an epic scale
4 Architecture of Participation
5 Network Effects
6 Openness
Dit hoofdstuk illustreert wat mij betreft op een goede, volledige, manier de innovatie van het wereldwijde web en de manier waarop dit onze manier van kennis ontwikkelen beïnvloed.
Het vierde hoofdstuk is meer technisch van aard en bespreekt standaarden zoals AJAX. In het vijfde hoofdstuk bespreken de auteurs vervolgens de gevolgen voor onderwijs en leren, onderzoek, academisch publiceren èn bibliotheken, ‘repositories‘ en archieven.
These trends tend towards more open, personalised approaches in which the formal nature of human knowledge is under debate and where, within schools and colleges, there is a greater emphasison lifelong learning and supporting the development of young people’s skills in creativity and innovation.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie