De wet van Murphy bij onderwijsinnovatie

Het had zo mooi kunnen zijn. De Philadelphia's School of the Future (SOF) was van plan het onderwijs in de VS eens flink op te schudden:


It would teach at-risk students critical 21st-century skills needed for college and the work force by emphasizing project-based learning, technology, and community involvement.


Bron

Helaas: het door Microsoft-ondersteunde initiatief is op een flop uitgelopen. Het artikel School of the Future: Lessons in failure probeert de belangrijkste oorzaken te achterhalen.

  • Er is vooral geïnvesteerd in een mooi gebouw en goede voorzieningen. Deze randvoorwaarden leiden alleen niet tot innovaties.
  • Een curriculum planningscommissie (ahum) moest werken met onderliggende principes, die niet eenduidig waren (maar vaag en algemeen). Er was geen sprake van een goed doordachte visie.
  • De professionalisering van docenten, bij de start, was erg beperkt.
  • Materialen waren uitsluitend online beschikbaar, terwijl de school met technische problemen kampte (geen betrouwbare en stabiele ICT-omgeving).
  • Er was onvoldoende technische ondersteuning.
  • Leerlingen waren niet in staat hun laptops fatsoenlijk te beheren.
  • Er was onvoldoende gelegenheid om als school een band te scheppen met de gemeenschap waarvoor men wilde werken.
  • Er was sprake van een groot aantal wisselingen in de schoolleiding.
  • Er was geen consistentie wat betreft didactiek.
  • De manier van beoordelen paste niet bij de eisen van het vervolgonderwijs.
  • Het artikel is één grote illustratie van de wet van Murphy bij ondewijsinnovaties. Ook laat de bijdrage zien dat het een groot risico is als je een sponsor veel invloed geeft op de inhoud en organisatie van het onderwijs. Een bedrijf als Microsoft heeft onderwijsinnovatie niet als core business maar zat bij de Philadelphia's School of the Future wel flink 'aan de knoppen te draaien'.

    In het artikel komen overigens ook experts aan het woord die stellen dat dit initiatief helemaal niet zo vernieuwend is, of dat het nog te vroeg is voor een oordeel.

    This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

    Delen

    Een reactie

    1. Ik zou bijna willen zeggen: dat krijg je als je ict’ers een onderwijsproject laat uitvoeren. Het is eigenlijk schokkend om te lezen dat alle dingen mislukten waarvan je met een beetje gezond verstand en lessons learned van een gemiddeld onderwijstechnologisch project zou kunnen weten hoe je ze voorkomt en/of oplost.
      Wat pas echt erg is, is dat een dergelijk experiment over de rug van de leerlingen naar de vaantjes wordt geholpen.

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *