De waarde van pilots

Pilots worden vaak uitgevoerd om vernieuwingen uit te proberen. De blogpost Running Pilots stelt zinnige kritische vragen bij dit fenomeen. Volgens mij wordt de zinvolheid van pilots door vier factoren beïnvloed.

Auteur James Clay benadrukt in Running Pilots dat de context de zinvolheid van pilots beïnvloed. De context (bijvoorbeeld de doelgroep) van opleidingen kan immers verschillen, waardoor een succesvolle of mislukte pilot bij opleiding/sector/faculteit X niet automatisch een voorspellende waarde hoeft te hebben voor opleiding/sector/faculteit Y. Aan de andere kant lijkt de context weer niet van invloed op geslaagde innovaties, of kun je bepaalde technologieën gelijk organisatiebreed invoeren.

Verder starten organisaties ook pilots met ICT terwijl zij weten dat zij een organisatiebrede financiering nooit kunnen betalen (denk aan de Microsoft Surface voor scholen). De zinvolheid van pilots is ook dan beperkt. Natuurlijk, je leert altijd wat. Maar vraag je wel af of de kosten (en niet alleen de aanschafkosten) opwegen tegen de baten. Clay vraagt zich af:

Do pilots actually help institutions move forward in using learning technologies or are they causing problems rather than solutions?

De auteur geeft een aantal voorbeelden van technologieën. e-Books hebben zich bewezen, en hoef je niet meer te pilotten. Dat geldt ook voor videocamera’s. De adoptie van clickers (student responsesystemen) heeft vooral te maken met de inbedding in het curriculum. Van iPads is het succes ook afhankelijk van verschillende factoren.

Volgens mij heeft de zinvolheid van pilots vooral te maken met de complexiteit van de vernieuwing op zich (kan technologisch zijn, maar ook organisatorisch of didactisch), en met de impact van de vernieuwing (bijvoorbeeld op het curriculum, de verschillende processen, de technische infrastructuur, de organisatiecultuur, de machtsverhoudingen, rollen en functies). Hoe complexer en ingrijpender, des te zinvoller pilots.

Verder wordt de disseminatie of transfeerbaarheid van pilots inderdaad mede bepaald door de context: hoe meer een context verschilt, des te lastiger een pilot iets zegt over het succes of falen van een verandering in een andere situatie. Uiteraard is de wijze van invoering ook van invloed op een succesvolle verspreidbaarheid (denk aan eigenaarschap, draagvlak, en dergelijke).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Wilfred, zie ook een eerdere post van me over het zelfde onderwerp. Ik geloof persoonlijk heel erg in de waarde van pilots en kleine experimenten.
    Ze maken een organisatie meer agile, geven de ruimte aan medewerkers om te leren, helpen om de juiste richting te bepalen (het is ondoenlijk om een alles omvattende strategie neer te leggen in deze technologisch voortsnellende tijden).

  2. Dank voor je reactie, Polle. Mooie blog post. Vreemd dat ik die over het hoofd heb gezien. Ik geloof ook in de waarde van pilots. Maar ik heb ik vaak genoeg meegemaakt dat pilots gestart worden omdat geld beschikbaar is. En niet omdat men de intentie heeft daadwerkelijk iets te veranderen of te leren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *