De voordelen van web 2.0 in het onderwijs

Het gebruik van web 2.0 technologie in het onderwijs heeft absoluut voordelen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Becta (zeg maar het Britse Kennisnet). Vooral stillere leerlingen worden meer betrokken bij het onderwijs, en participeren in toenemende mate. Ook zetten leerlingen dankzij social networking services discussies buiten de school voort. Becta concludeert ook:


Pupils feel a sense of ownership and engagement when they publish their work online and this can encourage attention to detail and an overall improved quality of work. Some teachers reported using publication of work to encourage peer assessment.

Het valt mij op dat veel van de genoemde voordelen ook naar voren komen in eerder gepubliceerd onderzoek naar computer supported collaborative learning (toen we nog niet over web 2.0 spraken). Terwijl een typisch web 2.0-kenmerk -de mogelijkheid om user generated content te produceren, en het gemak waarmee dit gaat- niet in Becta's onderzoek als voordeel tot uiting komt. Wellicht weet het (Britse) onderwijs daar geen raad mee.

Becta constateert overigens dat deze web 2.0 technologieën betrekkelijk weinig binnen het Britse onderwijs worden gebruikt. Terwijl lerenden en docenten buiten het onderwijs relatief veel gebruik maken van social software.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Interessant! Ik zal het eens doornemen.
    Nog een aanvullende vraag van mijn kant. Je zegt op het eind dat er wel veel gebruik wordt gemaakt van social software, maar weinig van de web 2.0 technologieën. Welke social software word er dan in Engeland gebruikt en welke web 2.0 technologieën bedoel je specifiek die niet veel gebruikt worden? User generated content?
    Bij mijn opleiding mediapedagogiek wil/ga ik een project draaien op het gebied van social software in het voortgezet onderwijs, vandaar mijn vraag. 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *