De voordelen van artificiële intelligentie voor het hoger onderwijs

Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie biedt volgens Rose Luckin vier kansen voor het hoger onderwijs. Het fraaie van haar bijdrage is dat zij via het benoemen van deze kansen flinke kritiek uit op bestaande toepassingen van AI.

  1. AI
    Foto: geralt, Pixabay

    Het hoger onderwijs bereidt studenten voor het functioneren binnen een wereld waarin AI een steeds belangrijkere plaats inneemt. Volgens Luckin versterkt AI menselijke intelligentie op de werkplek, in plaats van dat AI werknemers vervangt. Werknemers zullen in elk geval moeten weten wat de impact van AI op het werk kan zijn, en hoe zij AI kunnen benutten. Het hoger onderwijs heeft dan de taak om begrip te bevorderen van de mogelijkheden en beperkingen van AI bij (aankomende) werknemers.

  2. AI kan helpen bij de aanpak van belangrijke uitdagingen in het onderwijs. Luckin doelt hierbij op het analyseren van patronen in studentgedrag (op basis van data). Volgens haar wordt ‘learning analytics’ nog onvoldoende gebruikt voor het analyseren van leerprocessen van individuele studenten en het plegen van interventies om studenten te ondersteunen. De auteur werkt dit niet verder uit, maar doelt hierbij ongetwijfeld op toepassingen als de robot als onderwijsassistent, waarbij AI wordt toegepast om routinematig begeleiden te automatiseren.
  3. Het hoger onderwijs kan via toepassingsgericht onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van AI-systemen voor het onderwijs. Volgens Luckin zou AI een stap verder moeten gaan dan de bestaande manieren van ‘machine learning’ en de toepassing neurale netwerk-technieken die momenteel in het onderwijs worden toegepast.

    To tackle the really big challenges within education, we need AI systems that can explain their reasoning, justify their decisions and negotiate with their users.

    Luckin is dus nog niet erg enthousiast over de bestaande didactische mogelijkheden van AI. Via research and development zou het hoger onderwijs zelf een bijdrage moeten leveren aan de verbetering hiervan. Veel van de bestaande toepassingen komen nu uit de koker van bedrijven als Knewton.

  4. Het hoger onderwijs zou meer fundamenteel onderzoek moeten doen naar AI-systemen die de toekomst van het onderwijs voor alle lerenden kunnen verbeteren. Daarbij doelt zij op het ontwikkelen van AI-systemen die meer rekening houden met verschillende contexten.

    Context can be defined as the combination of people, environments, knowledge, technology and resources that are part of every student’s interactions with the world and that are the significant variables that impact upon each student’s educational success.

    Bestaande AI-systemen zijn momenteel niet in staat “modelling solutions” te gebruiken die rechtvaardigen op welke manieren contextuele factoren gebruikt zijn om bepaalde beslissingen te nemen. Dit leidt volgens Luckin tot ethische vragen, die momenteel onbeantwoord blijven.

Rose Luckin levert met haar bijdrage eigenlijk kritiek op de bestaande toepassingen van AI. In feite benadrukt zij dat AI didactisch gezien nog erg onvolwassen is. Het is echter aan het hoger onderwijs zelf om te zorgen dat de potentie van AI beter benut zal worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *