De voor- en nadelen van collectief ‘onthouden’

Als je informatie moet onthouden, kun je maar beter niet in een groep samenwerken.  Dat blijkt uit een recent onderzoek. Aan de andere kant draagt samenwerkend leren wel bij aan individueel leren.

industrial revolution
Foto: geralt, pixabay

De onderzoekers hebben 64 studies geanalyseerd en concluderen dat individuen informatie beter onthouden als zij alleen werken, dan als zij binnen een groep met anderen samenwerken. Als mensen er echter in slagen om binnen een groep informatie te onthouden, dan leren zij wel beter individueel.

In het dagelijks leven werken mensen vaak samen in groepen. Ook binnen het onderwijs wordt vaak samen in groepen geleerd. Onderzoek naar de effecten van leren in groepen laat echter het zogenaamde effect van ‘collaboratieve remming’ –collaborative inhibition– zien:

Collaborative group recall was consistently lower than pooled individual recall.

De oorzaak hiervan lijkt te liggen in het feit dat groepsleden elkaar vaak storen als men strategieën toepast om informatie op te halen. Tijdens het proces gebruiken groepsleden strategieën die niet sporen met de voorkeurstrategieën van anderen. Als men alleen werkt, kan men de voorkeurstrategie hanteren. Dat werkt minder verstorend, en is effectiever.

Andere bevindingen zijn:

  • Hoe groter de groep, des te minder goed onthoudt men informatie.
  • Als je samenwerkt met mensen die je kent, onthoud je meer dan als je samenwerkt met vreemden.
  • Als je samen werkt in een groep om iets te kunnen onthouden, dan werkt dat bevorderend voor individueel leren.

Uiteraard laat je lerenden niet alleen samen in een groep werken om informatie te onthouden. Er zijn vaak andere leerdoelen in het spel.
Volgens mij onderstreept dit onderzoek het belang om binnen groepen expliciet aandacht te besteden aan effectieve verwerkingsstrategieën. Verder is het van belang om samenwerkend leren af te wisselen met individueel leren.

Een interessante vraag is wat mij betreft ook of bij online samenwerkend leren minder sprake is van verstorende effecten dat bij face-to-face samenwerkend leren. Daar geeft dit onderzoek geen antwoord op.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Stéphanie B. Marion, Craig Thorley. A Meta-Analytic Review of Collaborative Inhibition and Postcollaborative Memory: Testing the Predictions of the Retrieval Strategy Disruption Hypothesis.. Psychological Bulletin, 2016; DOI: 10.1037/bul0000071 Niet vrij toegankelijk, vrees ik.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *