De volgende digitale revolutie in het onderwijs

Internettechnologie heeft al een behoorlijke innovatieve invloed gehad op cursusmaterialen. Denk aan open courseware-initiatieven of aan de Khan Academy. Volgens Joshua Gans staat de volgende ‘digitale revolutie’ voor de deur. Een revolutie, waarbij ik mijn hart vasthoud.

Die revolutie is volgens Gans het digitaal beoordelen. Werkgevers zouden kritiek hebben op de bestaande manier van beoordelen omdat deze onvoldoende efficiënt en effectief bijdraagt aan de selectie van aankomende werknemers.

Gans stelt dat specifieke sociale netwerken, zoals Coursepeer, beter gebruikt kunnen worden om docenten/begeleiders een beeld van studenten te laten vormen op basis van langdurige interacties en activiteiten. Gans typeert de methodiek als een soort geavanceerde manier van ‘liken‘ of niet ‘liken‘. Daarbij wordt er gekeken naar diverse dimensies zoals onderzoek doen, leiderschap of nieuwsgierigheid. Docenten kunnen badges verstrekken voor aangetoonde kwaliteiten. Gans schrijft:

CoursePeer involves a mix of subjective and objective evaluation, but the point is that it is baked into the learning activity.

Volgens de auteur kunnen deze data ook beschikbaar worden gesteld aan werkgevers, voor de selectie:

In other words, with multiple dimensions, especially on qualities that go beyond pure mastery of a course, employers can learn more about what type of student they are evaluating.(…) The information is part of the natural activity of education, eliminating waste, not simply expense.

Gans erkent dat deze manier van beoordelen hindernissen heeft. Daar gaat hij echter niet verder op in.

Nou, ik anders wel.

Beoordelingen in het onderwijs moeten een ander doel hebben dan dat van selectiemechanisme voor de arbeidsmarkt. Je moet ontwikkeldoelen bijvoorbeeld niet vermengen met dergelijke selectiedoelen. Daarnaast zouden lerenden eigenaar moeten zijn van data. Het is onacceptabel als je mechanismes van sociale druk hanteert, waardoor afgestudeerden hun data feitelijk niet kunnen weigeren aan werkgevers. En dan heb ik het nog niet eens gehad over authenticatie.

Ik ben voor een andere manier van beoordelen in het onderwijs. Initiatieven als Coursepeer hebben daarvoor zeker potentie. Maar laten we het wel zuiver houden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *