Mijn laatste bloemlezing over massive open online courses dateert alweer van 25 november 2013. Laat ik voorafgaand aan mijn eerste werkdag van het nieuwe jaar daarom maar weer eens aandacht besteden aan MOOCs. De rode draad is m.i. dat de diversiteit op dit gebied sterk toe zal nemen, en dat MOOCs dikwijls fungeren als aanjager van veranderingen.
- François Walgering reflecteert aan de hand van een presentatie van Bert de Coutere op de waarde van MOOCs voor het bedrijfsleven. Hij denkt bijvoorbeeld dat MOOCs gebruikt kunnen worden om diverse belanghebbenden kennis te laten maken met nieuwe producten, zoals een automodel (groter bereik, snellere time-to-market, lagere kosten, marketing). Gebruikers kunnen vervolgens ook inzichten over de nieuwe producten delen. Deze toepassing van e-learning is al een jaar of twaalf oud. De vraag is hierbij ook of het gaat om informeren en marketing, of leren. De vraag is ook hoe 'open' de cursus is (bewerken en hergebruiken van content?).
- Steve Kolowich vraagt zich af wat er zal gebeuren als adaptieve technologie gecombineerd gaat worden met massive open online courses. Op dit moment gebeurt dat volgens hem nog niet. Er zijn wel al ervaringen met interactieve tutorsoftware en uiteraard met MOOCs. Het Amerikaanse ministerie van onderwijs verwacht hier echter veel van: meer maatwerk, terwijl dankzij de schaalgrootte het onderwijs wel een stuk efficiënter kan worden uitgevoerd. De ontwikkeling hiervan, concludeert Kolowich, is wel complexer dan de ontwikkeling van een gewone MOOC.
- Robert Schuwer blikt vooruit naar 2014 als het gaat om 'open education'. Hij verwacht onder meer dat het hoger beroepsonderwijs meer zichtbaar aan de slag zal gaan met open education. Ook denkt hij dat universiteiten zullen investereren in diverse vormen van online onderwijs. MOOCs vormen dan in feite de motor van innovatie van het hoger onderwijs. Verder verwacht hij op het gebied van accreditatie en certificering nieuwe impulsen, die wellicht zullen leiden tot een nationale onderzoeksagenda voor open education in Nederland, zo hoopt hij.
- De Huffington Post laat zien dat er meer diversiteit ontstaat op het gebied van MOOCs. Althans: de diversiteit op het gebied van online leren neemt toe. Immers, een small private online course is m.i. niet meer en niet minder dan een gewone online cursus. De Local Access Points zijn dan lokale studiecentra, zoals open universiteiten die ook al vele jaren kennen. Het verschil lijkt te liggen in samenwerking tussen onderwijsinstellingen op het gebied van online leren.
- MOOCs in 2013: Breaking Down the Numbers illustreert de groei van MOOCs. In 2012 zijn 100 MOOCs aangeboden, in 2013 700 MOOCs met in totaal zo'n 10 miljoen geregistreerde gebruikers. Coursera blijkt verreweg de grootste aanbieder van MOOCs te zijn. 'Humanities' heeft computerwetenschappen als belangrijkste thema verdrongen. Driekwart van de MOOCs is Engelstalig. Spaans, Frans, Chinees en Arabisch zijn in opkomst. Als trends voor 2014 signaleert de auteur onder meer het verlenen van studiepunten voor het volgen van MOOCs en de ontwikkeling van openbare MOOCs voor het bedrijfsleven (als ze niet open zouden zijn, zouden het geen MOOCs zijn).
- Martin Weller stelt voor om bij 'completion rates' van MOOCs niet uit te gaan van het aantal ingeschreven studenten, maar van het aantal studenten dat na de eerste week actief is. De rendementscijfers verdubbelen dan ongeveer. Je kijkt bij rendement van reguliere opleidingen immers ook niet naar het aantal bezoekers van open dagen, schrijft hij.
- Steve Kolowich schrijft dat edX stopt met de service om deelnemers aan MOOCs te koppelen aan werkgevers (die hiervoor betalen). edX heeft een pilot uitgevoerd met 868 deelnemers. Daarvan werden slechts drie uitgenodigd voor een gesprek. Niemand werd aangenomen. HR-afdelingen zouden vooral nog kijken naar traditionele opleidingen. Dit is om twee redenen een belangrijke constatering. Op de eerste plaats omdat deze service gezien werd als belangrijke pijler van het verdienmodel van MOOCs. Op de tweede plaats omdat het civiel effect van MOOCs mede zal bepalen of MOOCs een disruptieve innovatie voor het hoger onderwijs zullen zijn. Kolowich stelt overigens dat edX wel andere inkomsten denkt te kunnen verwerven dankzij MOOCs (zoals hosting van het platform, licenties voor cursussen of verschillende lidmaatschappen).
- Jenny Mackness schetst in een notendop een alternatief voor ondersteuning van studenten binnen MOOCs. De online cursusomgeving zou vooral zelforganisatie moeten faciliteren. Met andere woorden: lerenden in staat stellen elkaar te ondersteunen. De schaal van MOOCs zou één-op-één ondersteuning feitelijk onmogelijk maken. Daarom zouden lerenden vooral in staat gesteld moeten worden om elkaar in netwerken te ondersteunen. Verder zou de omgeving met name zelfvertrouwen moeten bevorderen. Mackness werkt dit niet heel concreet uit. Zij benadrukt wel het belang om verwachtingen omtrent ondersteuning helder te maken, om lerenden tools te geven zodat zij controle hebben over hun eigen leren en het belang van het demonstreren van zelforganisatie.
- Begin december 2013 constateert de University of Pennsylvania Graduate School of Education dat MOOCs maar relatief weinig actieve lerenden kennen, dat de betrokkenheid vooral na de eerste twee weken dramatisch afneemt en dat maar weinig lerenden de cursus tot het einde toe volgen. Deze studie heeft betrekking op zestien Coursera-cursussen waarvoor zich ongeveer een miljoen studenten hadden ingeschreven. Cursussen hadden hogere 'completion rates' indien de studielast lager en het aantal huiswerkopdrachten minder was. Andere kenmerken van cursussen bleken geen significante invloed te hebben op het afronden van deze MOOCs. De onderzoekers lijken MOOCs met reguliere cursussen te vergelijken. Ook is het de vraag wat men onder een 'actieve student' verstaat. Is het bestuderen van content geen 'activiteit'?
Zie ook:
- MOOC-bloemlezing 1
- MOOC-bloemlezing 2
- MOOC-bloemlezing 3
- MOOC-bloemlezing 4
- MOOC-bloemlezing 5
- MOOC-bloemlezing 6
- MOOC-bloemlezing 7
- MOOC-bloemlezing 8
- MOOC-bloemlezing 9
- MOOC-bloemlezing 10
- MOOC-bloemlezing 11
- MOOC-bloemlezing 12
- MOOC-bloemlezing 13
- MOOC-bloemlezing 15
- MOOC-bloemlezing 15
- MOOC-bloemlezing 16
- MOOC-bloemlezing 17
- MOOC-bloemlezing 18
- MOOC-bloemlezing 19
- MOOC-bloemlezing 20
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie