Graham Attwell verkent in "Social Software, Personal Learning Environments and the Future of Teaching and Learning"
de pedagogisch-didactische potentie van social software en persoonlijke leeromgevingen (PLE), tegen de achtergrond
van veranderende maatschappelijke opvattingen over het ontwikkelen en delen van kennis.
Technologie omschrijft
hij daarbij als an enabling factor opening up different possibilities for the social shaping of societies.
Volgens Attwell evolueren opvattingen over leren en onderwijssystemen, al naar gelang de samenleving (en met name
de economie) zich ontwikkeld. Het huidige onderwijs is nog steeds op een industrieel model gebaseerd, dat
gekenmerkt wordt door een Tayloristische organisatie van de productie (de lopende band, zeg maar). Deze manier van leren
past echter niet bij de eisen die de huidige kennissamenleving stelt (innovatie, creativiteit, kritisch denken,
om kunnen gaan met massa's informatie).
Attwell signaleert ook dat jongeren op grote schaal gebruik maken van social software om te communiceren en
informatie te verwerken, en om diverse media-uitingen te creëren. Deze applicaties worden ook gebruikt voor
(voornamelijk) informeel leren. Daarbij verschuiven -mede als gevolg van massa's vrij verkrijgbare informatie-
opvattingen over kennis.
We are being forced to reexamine what constitutes knowledge and are moving from expert developed and sanctioned
knowledge to collaborative forms of knowledge construction. Tools such as social networking and wikis are
facilitating such processes. Social learning practices are leading to new forms of knowledge discovery.
Het toekomstige onderwijs zou niet langer uit moeten gaan van door experts voorgedefinieerde kennis. In feite
pleit Attwell voor een meer open curriculum, voor een actieve rol van de lerende die op een onderzoekende manier
-samen met anderen- kennis creëert. Scholen verdwijnen hierbij niet, maar zullen wel meer ruimte moeten bieden voor meer informele manieren van leren, en dit ook waarderen. Persoonlijke leeromgevingen spelen daarbij een belangrijke rol.
Whilst the use of social software and PLEs may not lead to the deschooling of society, school as such may both change in form and organisation and there is an increasing recognition of the importance of informal and non-formal learning in different and non institutional contexts. These changes will have important consequences for the future of the “hidden curriculum” (Giroux, 1983) of control and socialisation.
Graham Attwell weet wat mij betreft goed te onderbouwen dat onze huidige samenleving andere eisen stelt aan het onderwijs, en aan binnen het onderwijs gebruikte technologieën. Hij gaat daarbij wel voorbij aan twee elementen:
- Attwell werkt het concept "learner centred approach" onvoldoende uit. Het is de vraag of onderwijs voldoende tegemoet komt aan de eisen van de samenleving, als je ook leerdoelen door de lerende zelf laat bepalen. Een "learner centred approach" kan daar wel van uitgaan. In elk geval wordt dat vaak veronderstelt.
- Attwell erkent onvoldoende dat er wel degelijk een bepaald basiscurriculum te definiëren is, dat elke lerende doorlopen moet. Denk daarbij aan taal, rekenen en cultuur-historische kennis.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie