Dit artikel schetst een overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsopleidingen, in het verleden en in de toekomst. De auteur stelt dat bedrijfsopleidingen ‘volwassen’ worden omdat opleidingen worden erkend als een valide investering in het menselijk kapitaal van de onderneming. Bedrijfsopleidingen hebben zich ontwikkeld van een standaard klassieke opleiding naar leerprocessen die vooral gebaseerd zijn op competentiemanagement. Daarnaast wordt steeds vaker ICT bij bedrijfsopleidingen ingezet en is er meer aandacht voor informeel leren, zo beschrijft het artikel.
De auteur omchrijft "informeel leren" mijns inziens onterecht als een "hype", en waarschuwt er voor om als opleidingsbranche te veel achter "hypes" aan te lopen. Ik vind het jammer dat informeel leren als een hype wordt beschouwd. Een veel te negatieve benadering. Wellicht dat de auteur informeel leren als een bedreiging voor bedrijfsopleidingen beschouwt omdat medewerkers bij informeel leren veel meer zelf "in control" zijn (en niet de organisatie.
Gelukkig laat de auteur het hier niet bij. Hij stelt dat gestreefd moeten worden naar integratie van formeel en informeel leren. Deze benadering sluit aan bij de opvatting van mijn e-learning.nl collega Harm Weistra. Deze heeft in 2005 betoogt dat leeractiviteiten vaak zowel formele als informele kenmerken hebben. In navolging van Colley cs (2003) stelt hij voor om uit te gaan van de volgende aspecten van formaliteit:
- proces
- plaats en setting
- doelen
- leerinhoud (Weistra, 2005, p. 19).
Weistra onderscheidt daarbij twee sturingsmechanismen: plannen/organiseren enerzijds en faciliteren anderzijds. Het eerste mechanisme past bij overwegend formeel leren, het tweede vooral bij informele vormen van leren.
Het artikel over de toekomst van bedrijfsopleidingen legt verder -terecht- de nadruk op het belang van transfer naar de praktijk. Ook gaat de auteur in op nieuwe technologieën, waarbij hij tot mijn grote verbazing en verrassing schrijft:
E-learning-veteraan Wilfred Rubens houdt er een interessante weblog over bij (WilfredRubens.com).
Hij concludeert aan het eind:
Samengevat kan men stellen dat de opleidingsbranche ‘gewoon’ zal moeten doen wat altijd al haar rol had moeten zijn: het verbeteren van het werk van mens en organisatie. Het is tijd dat de opleidingsbranche het softe imago en de bescheiden opstelling inruilt voor zakelijkheid, professionaliteit en doelgerichtheid. In combinatie met een duidelijke visie op professionele ontwikkeling moet dat kunnen leiden tot groei van de opleidingsbranche én de totstandkoming van een optimale kenniseconomie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie