Nick Shackleton-Jones heeft een top 10 samengesteld van blunders bij het ontwerpen van e-learning. Deze fouten hebben te maken met de vraag wanneer een implementatie daadwerkelijk succesvol is verlopen, met het dumpen van informatie, met het onbenut laten van mogelijkheden voor informeel leren en met het visuele ontwerp. Verder zouden lerenden o.a. de gelegenheid moeten hebben om van fouten te leren (in een veilige omgeving), en zou rekening gehouden moeten worden met het 'emotionele landschap' (e-learning moet mensen 'raken').
Nick vraag ook om aanvullingen. Wat mij betreft zijn vier veel gemaakte fouten:
- Meer beloven dan je waar kunt maken (doelen proberen te bereiken die je met e-learning niet kunt bereiken).
- Er is geen relatie tussen leerdoelen, didactiek, leerinhouden, leeractiviteiten en de gebruikte technologie.
- De gebruikte technologie is niet stabiel en betrouwbaar.
- Er is sprake van een grote mate van vrijblijvendheid (een discussieforum wordt bijvoorbeeld ingezet, terwijl niet duidelijk is waarom).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred,
Goede punten die je hier aandraagt. Misschien is blunder wel iets te grof geformuleerd. Het zijn fouten vaak uit onwetendheid.
Ik denk dat men vaak ook meer belooft dan ze waar kunnen maken om e-elearning van de grond te krijgen. Men wil tegenwoordig snel resultaat. Ik zie goed ingebedde e-learning meer als een lange termijn investering.
Vooral de jouw tweede punt zie je heel vaak. Ik denk omdat dit specifieke kennis en overzicht nodig heeft, die men vaak niet in huis heeft of haalt.
Tim
@UseMyMindNL: dank je. Streven naar snel resultaat en vervolgens fouten maken die voorkomen hadden kunnen worden, kan i.d.d. werken als een boomerang.
De twee eerste punten zijn het belangrijkst. Samen met de klant kan deze issue in het proces opgelost worden. Communicatie is erg belangrijk ook bij e-learning.