Bij de invoering van ICT in het onderwijs kun je volgens Justin Reich grofweg twee strategieën bewandelen. Ik vertaal deze als de koninklijke en pragmatische weg. Vervolgens illustreert hij dat de iPad als het om lezen gaat, vooral geschikt is voor de koninklijke weg.
Justin Reich maakt een onderscheid tussen ‘Someday’ en ‘Monday’ als het gaan om de invoering van ICT in het onderwijs. Bij ‘Someday’ denk je grondig na over de samenhang tussen nieuwe leertechnologie, didactiek, curriculum, beoordelen en de onderwijspraktijk. Leertechnologie komt er dan niet ‘bij’. Deze ‘koninklijke’ weg is echter een arbeidsintensief en complex proces. Bij ‘Monday’ gebruik je ICT wel als ‘add-on’, en ga je er mee experimenteren en zo leerervaringen mee op doen zonder dat echt sprake is van ander onderwijs. Dit is de pragmatische weg (een Achterhoeker zou dit ‘Kieken-wat-ut-wurt’-management noemen). Beide strategieën heb je volgens Reich nodig bij de invoering van ICT in het onderwijs.
Reich gebruikt dit onderscheid om te beschrijven hoe je de iPad in het onderwijs kunt inzetten. In deze bijdrage richt hij zich daarbij op het gebruik van de iPad voor lezen. Hij maakt daarbij een onderscheid tussen gefocust lezen en ‘connected’ lezen. Bij de eerste vorm van lezen zijn lerenden heel gericht en zonder afleiding bezig met een bepaalde tekst. Deze manier van lezen past het beste bij het ‘Monday’-scenario. Bij de tweede manier van leren gaat het om het snel scannen van teksten, het volgen van links en het interacteren met anderen hierover. Deze manier van lezen past beter bij het ‘Someday’scenario. Beide typen lezen zijn relevant voor het onderwijs.
De auteur laat zien dat de de meeste iPad-apps voor lezen zich vooral richten op ‘connected lezen’, terwijl gefocust lezen dus ook van groot belang is. De iPad heeft bijvoorbeeld wel wat functionaliteiten om afleiding te voorkomen, maar je moet daarbij je toch vooral richten op het gedrag van lerenden (en niet op de gebruikte technologie).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Het is het verschil tussen “Agile” werken (meteen beginnen en veel vaker kijken of het past) en “Waterval” werken (eerst een heel plan maken en dan kijken wat er van overblijft). Loslaten van de waterval vinden mensen in het onderwijs erg lastig.
Genialiteit gaat ten koste van onze dierbare oogjes. Het leven 4 nieuwe generaties verwijderd van vandaag gaat mij ongetwijfeld verbazen!
Informatief stuk! Hetzelfde geld voor de reactie van Nico!