De smartphone binnen de klas gebruiken

De smartphone is vermoedelijk de meest omstreden technologie in relatie tot het onderwijs.  Docent Larry Ferlazzo heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld van een opponent tot iemand die smartphones schoorvoetend in de klas heeft aanvaard.

iphone 6In Managing Student Cellphone Use In Class schrijft hij hoe hij en een collega van hem met lerenden hebben geïnventariseerd wat passend en niet passend gebruik van de smartphone in de les is. Vervolgens spraken zij met de leerlingen af zich hier ook aan te houden, en wat de sanctie op overtreding van de regels is. Het gevolg is dat lerenden de smartphone ‘mediawijzer’ gebruiken.

  • Passend gebruik is dan:
  • Het gebruik voor vertalingen.
  • Het opzoeken van betekenissen van termen.
  • Het opzoeken van feiten.
  • Het maken van foto’s voor aantekeningen (van het zelf maken van aantekeningen leer je trouwens meer).
  • Het gebruik van applicaties zoals Duolingo.

Niet passend gebruik is dan:

  • Het versturen van smsje’s.
  • Het maken van foto’s.
  • Het beluisteren van muziek.
  • Het bekijken van video’s.

In een tweede blogpost beschrijft Ferlazzo hoe een collega van hem WhatsApp gebruikt binnen taalonderwijs. Zij gebruikt een groepsapp voor haar klas. Aan het eind van de dag plaatst zij een eenvoudige audiovraag (zoals: Wat heb je tijdens de lunch gegeten?). Daarbij plaatst zij ook een geschreven en gesproken antwoordmodel. Lerenden hebben dan tot de volgende ochtend om hun antwoord te schrijven en in te spreken. Ze kunnen extra punten krijgen voor het stellen of beantwoorden van aanvullende vragen. Het archiveren van bijdragen is overigens een probleem. Verder zou zij zich moeten realiseren dat de data van Facebook zijn (als eigenaar van WhatsApp).

Ik vind het sterk dat Ferlazzo en zijn collega de regels over het gebruik samen met de lerenden heeft afgesproken (inclusief sancties). Dat gebeurt m.i. veel te weinig.

Als je geen beschikking hebt over tablets of laptops, dan zijn smartphones handige leertechnologieën (mits selectief gebruikt). Behalve de genoemde toepassingen, kun je verder denken aan:

  • Het gebruik van apps om reizen te plannen (zoals een museumbezoek).
  • Het gebruik van Facetime of Skype om een extern expert te raadplegen.
  • Het gebruik van een QR-code reader.
  • Het gebruik van een student response systeem (daar gebruik ik de smartphone tijdens college’s en workshops meestal voor; meestal hebben deelnemers een tablet en/of laptop bij zich).
  • Het gericht gebruiken van twitter (als back channel of om vragen te stellen en te beantwoorden).
  • Het gebruik van de Yammer-app of Basecamp-app (bijvoorbeeld bij projectmatig werken).
  • De Khan Academy app voor extra instructie (denk aan de koptelefoon).
  • Het gebruik van de Garageband-app voor het componeren van muziek (voor iPhonegebruikers).
  • Het gebruik van de stopwatch bij tests.
  • Het gebruik van een dictafoon-app voor het opnemen en beluisteren van gesprekjes.
  • Het gebruik van een app zoals Mindmeister voor het maken van een mindmap.
  • Het maken van een instructie aan mede-lerenden met behulp van de Explain Everything-app.

Nota bene: Willem Karssenberg en Ashwin Brouwer verzamelen momenteel praktijkvoorbeelden van smartphone-gebruik tijdens de les. De voorbeelden zullen zij weer bundelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *