Gisteren vond de begrafenisdienst plaats van de levenspartner van mijn moeder, die ik sinds 1981 heb gekend. Ik realiseerde me vanochtend hoe belangrijk internettechnologie is geweest bij de voorbereiding van de uitvaart.
Verleden week zaterdag en zondag zijn we fysiek bij elkaar gekomen om o.a. een aantal afspraken te maken. We hebben die zaterdag ook een WhatsApp-groep aangemaakt die we hebben gebruikt om elkaar op de hoogte te houden van de voortgang van afspraken en om knopen door te haken over de tekst van het herdenkingsprentje en de muziek tijdens de dienst.
WhatsApp is ook gebruikt om vrienden en kennissen (vooral mensen van 60 jaar of jonger) te informeren over het overlijden. We hebben, naast veel kaarten, ook veel WhatsAppjes ontvangen. Een aantal papieren kaarten is ook online verstuurd.
Twee nichten van me, een dochter van één van hen en een toetsenist hebben de muziek verzorgd. Zij hebben vier liederen gezongen. Verder hebben we twee liedjes afgespeeld. Ik heb die via iTunes gedownload en aan de toetsenist gegeven. Via zijn tablet en versterker zijn deze liederen ten gehore gebracht. Ik heb mijn moeder woensdagavond alle liedjes via Spotify laten luisteren.
Citaten over de dood zijn op grote schaal online te vinden. We hebben een citaat gebruikt voor de kaart en het herdenkingsprentje, en voor het In Memoriam.
Ik heb het In Memoriam mogen schrijven en uitspreken. Ook daarbij heb ik gebruik gemaakt van met name Wikipedia om een aantal feiten bij anekdotes te checken (zoals de uitslag van de WK-finale Italië-West-Duitsland van 1982).
Tenslotte hadden we een conversatie over het Ave Maria van Caccini. Dit is echter een “muziek hoax”. Caccini leefde in de zestiende eeuw. Dit Ave Maria is echter uit 1970. Het is gecomponeerd door Vladimir Vavilov uit de toenmalige Sovjet-Unie. Deze componist publiceerde veel van zijn werken als ‘Anonymous’. Dat was bij Christelijke composities echter ook uit zelfbescherming, als ik deze blogpost van Marc Rochester mag geloven:
Writing at a time and in a society where Christian music was forbidden, he had no choice but to pass his Ave Maria off as the work of someone else.
Het is wel bizar dat jarenlang is verkondigd dat deze prachtige versie van het Ave Maria afkomstig is van een componist uit een heel ander tijdperk, met een volstrekt verschillende muziekstijl.
Internettechnologie raakt in ieder geval elk aspect van ons leven, ook van de dood.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie