Na de lunch van de tweede dag van de Online Educa heb ik een sessie verzorgd over het geven van feedback bij leren, en het gebruik van technologie zoals Facebook daar bij. Wat zijn de m.i. belangrijkste leerpunten?
- Het belang van feedback is onomstreden. Goede feedback wordt op tijd gegeven, is gepersonaliseerd en bevat rijke informatie (alleen een oordeel is niet voldoende). Feedback moet ook gericht zijn op de toekomstige ontwikkeling, op te behalen doelen.
- Feedback op essays is echter arbeidsintensief, logistiek complex en inefficiënt en voor een docent weinig motiverend (hij moet vaak dezelfde feedback geven).
- Electronische assignment managementtools zijn in staat om de hele logistiek van feedback te faciliteren. Deze tools (zoals GradeMark of PeerMark) zijn vaak geïntegreerd in elektronische leeromgevingen.
- Deze tools kunnen worden gebruikt voor annotaties, rubrics (matrix met beoordelingscriteria) en voice grading (ingesproken commentaar, voelt meer persoonlijk aan).
- Dankzij technologie bij feedback worden essays minder vaak uitgeprint.
- Dankzij marking tools worden meer expliciet gesproken over consitente benaderingen van beoordelen, en beoordelingscriteria. Studenten gaan bijvoorbeeld feedback met elkaar vergelijken. Het beoordelen wordt meer transparant.
- Studenten beschikken allemaal over mobiele technologie, en willen deze ook graag gebruiken. Je kunt deze technologie gebruiken om tijdens het onderwijs feedback te krijgen.
- Het Peer Assessment Learning System is een student responsesysteem dat wordt gebruikt om meerdere vragen met mobiele technologie te laten beantwoorden, en meteen feedback te geven. De vragen worden vaak op papier gegeven, de antwoorden elektronisch. Resultaten verschijnen direct op het scherm.
- Als docent zie je hoeveel lerenden vragen fout en goed hebben gemaakt, en of je op een thema terug moet komen. Docenten kunnen via een 'second chance' discussie en instructie zich focussen op het onderwerp waarmee lerenden de grootste problemen hebben. Dat is het grootste voordeel van student responsesystemen. Het zijn vooral de gemiddelde lerenden die hierdoor geactiveerd kunnen worden. Zij worden ook gestimuleerd elkaar te helpen. Lerenden vinden deze manier van feedback krijgen meer motiverend. Zij hebben het idee dat ze hierdoor ook beter leren. Het gebruik van deze tools vraagt wel om voorbereiding van docenten (vragen en feedback formuleren).
- Bij een Zuid-Afrikaanse universiteit is onderzoek gedaan naar het geven van feedback via Facebook met behulp van een mobiele telefoon. Zij moesten daarvoor fan worden van de betreffende Facebook-pagina van het vak. Een grote groep studenten (bijna de helft) voelt zich niet op het gemak om mondeling feedback te geven. Veel studenten vinden het plezierig om Facebook op deze manier te gebruiken.
- Het gebruik van Facebook heeft participatie van lerenden versterkt. De feedback was meestal erg duidelijk. Het leidt ook tot gevarieerde antwoorden. Maar het zijn wel steeds dezelfde studenten die participeren via Facebook. Je kunt ook maar lastig vervolgvragen stellen. Het werkt goed voor indentificeer en klassificeer-vragen. Niet voor vragen die uitgebreide toelichtingen noodzakelijk maken. Het gebruik van Facebook en mobiele technologie werkt ook afleidend. Toch zijn de voordelen volgens de spreker groter dan de nadelen.
- E-learning in Egypte is nog steeds erg passief van aard. Beperkte interactie (met een model) leidt al tot betere leerresultaten.
- Bij een Egyptische universiteit is een analytisch model gebruikt waarvan de principes ook gebruikt kunnen worden als ontwerpprincipes (zo bleek uit een discussie): onderlinge afhankelijkheid, wederzijdse interactie, feedback en een cyclische causaliteit.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
2 reacties