Ik ben bezig opgeslagen artikelen te lezen (leve Read it Later). Eén van de bijdragen is The Instructor's Role in Online Discussions van Michelle Everson. Zij ziet daarbij vooral mogelijkheden voor formatieve beoordelingen.
There were many ways I could interact with students, provide them with valuable feedback, and still avoid giving away all the answers.
De rol van de docent behelst dan:
- Het structureren en faciliteren van discussies (discussies aanzwengelen).
- Lerenden aanmoedigen en belangrijke opmerkingen benadrukken.
- Onduidelijkheden verhelderen.
- Ideeën en ervaringen naar voren brengen, zodat lerenden jou beter leren kennen.
- Doorvragen. Bijvoorbeeld als je merkt dat lerenden iets niet hebben begrepen (Everson doceert kwantitatieve onderzoeksmethoden).
- Instructies geven (sporadisch).
- Een klimaat van vertrouwen scheppen, door lerenden aan te moedigen risico's te nemen.
Dit doe je er overduidelijk niet 'even bij'. Je kunt online discussies dan ook het beste houden in plaats van andere leeractiviteiten. Programmeer ze dus bewust.
Nota bene: je kunt in bepaalden gevallen ook lerenden de rol van moderator geven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik denk dat het meer een coachende rol is dan docent achtig. Dit omdat je niet met oplossingen komt maar de studenten in een richting ‘duwt’ om zelf na te denken, te reflecteren en creatief te wezen.
@thijs: Docenten kunnen de rol van coach hebben…