Robots zijn bezig aan een opmars binnen onderwijs en opleidingen. Daarbij gaat het met name om de robot als instructeur of tutor. Robots kunnen echter ook deelnemen aan onderwijs.
Je komt steeds meer voorbeelden tegen van het gebruik van robots binnen leersituaties. Ontwikkelingen op het gebied van big data, algoritmes, Natural Language Processing en sensortechnologie geven hier een impuls aan. Donald Clark onderscheidt bijvoorbeeld tien toepassingen van chatbots voor leren (zoals de robot die lerenden introduceert, de robot die lerenden ‘op maat’ van leerstof voorziet of de robot die lerenden adviseert).
Inside Higher Ed schrijft echter over de robot Bina48 die met succes heeft deelgenomen aan een universitaire filosofiecursus over liefde. Deze robot is ontwikkeld naar het voorbeeld van een echte vrouw, en heeft al vaker gefungeerd als gastdocent. Het is een zogenaamde ‘sentient robot’ (kan bewust opereren, invoelen, waarnemen en ervaren; meer info over Bina48?).
Op een gegeven moment gaf Bina48 aan graag zelf eens in de schoolbanken te willen plaatsnemen. Er is toen bewust gekozen voor het thema ‘liefde’ omdat dit een concept is dat robots niet begrijpen. Het bleek echter geen rechttoe rechtaan concept te zijn:
Bina48 ended up learning “31 different versions of love,” said Barry (de docent, WR), highlighting some of the challenges humans may face when working with artificial intelligence in future.
(Mijn moeder heeft in de jaren vijftig tijdens een godsdienstles aan de Mater Amabilis-school in Kerkrade ooit de volgende definitie gebruikt: “Liebe ist ein kitzelend Gefühl am Herzen woran man sich nicht kratzen kann“.)
De robot heeft via Skype deelgenomen aan klassikale discussies en ook met andere studenten een debatwedstrijd gewonnen over het gebruik van wapens (in het kader van een discussie over liefde en conflict).
Bina48 heeft geen tentamen gemaakt, maar na afloop wel een certificaat voor deelname ontvangen. De robot zal de studie overigens voortzetten. De betrokken docent verwacht dat Bina48 ooit geavanceerd genoeg zal zijn om zelfstandig les te gaan geven (in aanvulling op docenten van vlees en bloed).
Volgens de betrokken docent was de meerwaarde van dit experiment ook dat hij en zijn studenten over hun angst voor robots heen stapten.
If we approach artificial intelligence with a sense of the dignity and sacredness of all life, then we will produce robots with those same values
Dit is interessant experiment, al had ik het nog interessanter gevonden als Bina48 ook deel had genomen aan de beoordelingsprocedure. Ik zou ook graag voorbeelden willen zien van de wijze waarop deze robot discussieert met lerenden van vlees en bloed. Onderstaande video illustreert namelijk één van de huidige tekortkomingen van deze robot als het gaat om het geven van instructie, feedback of het voeren van een dialoog. Bina48 praat namelijk nogal monotoon en emotieloos.
Je kunt er echter gif op innemen dat deze technologische ontwikkeling alleen maar krachtiger wordt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Heel interessant! Het mooie van robots is, dat het leren niet beperkt hoeft te worden tot één lerende. Een andere robot kan een taak leren en de kennis en vaardigheden 1-op-1 overdragen aan een andere robot.
Zelf doe ik op dit moment een experiment met het koppelen van een robot aan meerdere leersystemen. De robot herkent de student en geeft vervolgens op maat passende oefeningen. Onderdeel van de oefeningen is ook, dat de studenten de robot iets gaan uitleggen. Het wordt nog een hele uitdaging om de robot deze uitleg ook daadwerkelijk te laten begrijpen. Wellicht dat de ervaringen met Bina48 hierbij kunnen helpen.