De praktijk van e-learning (in diverse landen)

Via Stephen Downes ben ik een e-book tegen gekomen waarin de praktijk van e-learning in een groot aantal landen wordt beschreven. Nederland en België ontbreken helaas. Ik heb de 42 hoofdstukken en ongeveer 1200 bladzijdes van deel 1 en deel 2 niet gelezen. Maar deze afbeelding spreekt me in elk geval erg aan.

Ze illustreert de ontwikkeling van e-learning. Impliciet zie je wat voor moois ons nog allemaal te wachten staat (maar vooral ook van hoe ver we zijn gekomen). In de inleiding wordt terecht ook het belang van de context benadrukt. Wat in de ene situatie werkt, hoeft dat nog niet in de andere situatie te doen.

Update 12 februari 2010: de hyperlinks werken niet meer. Ik kan het e-book op dit moment via Google niet vinden.  Na de carnaval probeer ik het weer.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Merkwaardig model. Het is leuk om trends op een as te plotten versus technology, maar het lijkt mij vrij zinloos. Volgens mij gaat het meer om effectiviteit en hoe je de oude en nieuwe trends in samenspel inzet om tot effectieve leeroplossingen binnen een bepaalde context te komen. Maar misschien ben ik dan spelbreker …

  2. @Daan Assen: volgens mij bedoelen de auteurs vooral technologische ontwikkelingen afgezet in de tijd. Zo heb ik dit plaatje in elk geval gelezen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *