De potentie van crowdsourcing

Managementsite heeft hoge verwachtingen van crowdsourcing, getuige de bijdrage crowdsourcing: kennis van de massa.


Crowdsourcing is een neologisme, gebruikt om een recente ontwikkeling aan te duiden, waarin bedrijven een grote groep individuen aanspreken voor consultancy en innovatie. Het is een ontwikkeling die voortvloeit uit de eerdere ontwikkeling van 'user generated content' (gebruikers-gegenereerde inhoud).

(…)

In een normale omgeving zal de massa bijna altijd beter presteren dan eender welk aantal werknemers. Bedrijven beginnen dit nu ook onder ogen te zien en er naar te handelen.

(…)

Crowdsourcing via internettechnologie maakt het mogelijk om op allerlei manieren klanten, leveranciers en het brede publiek te betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.

Zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Het zal heel wat bloed, zweet en tranen kosten wil je als bedrijf een menigte zó betrokken krijgen bij je organisatie dat zij meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Een bedrijf als Nike of Apple kan hier in slagen. En dat geldt ook voor populaire open source projecten. Maar of een middelgroot bedrijf met een beperkt marktaandeel ook in slaagt een menigte in beweging te krijgen, waag ik te betwijfelen. Dan moet je wel héél erg aansprekend zijn. En let wel: bij het midden- en kleinbedrijf werkt meer dan 90% van alle werknemers.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *