De potentie van AI voor het ondersteunen van de sociale en emotionele ontwikkeling van lerenden bij online leren

Tijdens ‘remote emergency teaching‘, dat tijdens de Coronacrisis is toegepast, is de sociale en emotionele ontwikkeling van lerenden ondergesneeuwd geraakt. Dat heeft -waarschijnlijk- geleid tot gevoelens van isolatie en demotivatie bij lerenden. Volgens Dean Blewitt kan artificiële intelligentie (AI) een rol spelen bij het ondersteunen van lerenden (academically, emotionally, and socially).

Blewitt focust zich in deze bijdrage op het geven van feedback via AI bij online beoordelingen. Hij benadrukt in zijn bijdrage eerst het belang van feedback die lerenden van docenten en professionals krijgen. Ook refereert hij aan onderzoek waaruit blijkt dat online lerenden zich meer gesteund en gemotiveerd voelen als feedback via persoonlijke video’s wordt gegeven. Dit laatste is volgens Blewitt echter een tijdsintensief proces. Daarom geeft hij op dit moment de voorkeur aan geschreven feedback.

Ontwikkelingen op het gebied van AI, zoals AI avatars en en Natural Language Processing (het automatisch verwerken en analyseren van natuurlijke taal) maken het op termijn mogelijk om het beoordelen van uitwerkingen van opdrachten grotendeels te automatiseren. Deze uitwerkingen worden door de computer nagekeken en van feedback voorzien. Deze door AI gegenereerde feedback kan desgewenst door een docent worden aangevuld en meer persoonlijk worden gemaakt.

Via tekst-spraak technologie kan de feedback ook worden omgezet in een gesproken boodschap door een AI-avatar die een digitale representatie van een docent is. Volgens Blewitt bevorder je hiermee een persoonlijke band tussen lerende en docent. Je kunt dan ook gebruik maken van de toon van de stem, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal. Lerenden kunnen hierdoor ook meer intensief feedback ontvangen, in vergelijking met fysiek onderwijs. Verder kun je met behulp van deze technologieën ook rapportages over het leren genereren.

Mijn opmerkingen

AI kan inderdaad een belangrijke bijdrage leveren aan het deels automatiseren van feedback. Of lerenden een meer persoonlijke band krijgen met een AI-avatar, zal nog moeten blijken. Verder vraag ik me af of automatische feedback de sociale en emotionele ontwikkeling bevordert en gevoelens van isolatie bij online leren helpt te doorbreken.

Deze gevoelens van isolatie tijdens de Covid-19-pandemie ontstonden volgens mij door gedwongen thuis zitten, door het ontbreken van fysiek contact en door een gebrek aan spontane en informele ontmoetingen en gesprekken. Je moet daarom informele contacten online faciliteren en lerenden bewust een keuze laten maken voor online leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *