Chris Meyer introduceert een nieuw beroep: personal brand assistant, een assistent die jouw 'online merk' onderhoudt door namens jou te bloggen, te twitteren en je social networking sites te onderhouden. Want wie heeft nu tijd om dat allemaal zelf te doen?
Meyer benadert social networking heel eenzijdig vanuit branding. Ik heb het idee dat maar een kleine fractie van de massa mensen -die actief bezig is met sociale netwerken- vanuit dit perspectief twittert, blogt, etcetera. En gelukkig maar, want anders zou social networking geen lang leven beschoren zijn. Zoals Charlene Li in Meyer's blog post schrijft: het gaat ten koste van de authenticiteit. En slechts een kleine groep zal 'baat' hebben bij online branding. De massa vergaat de lust snel.
Ik gebruik deze media vooral voor leren, kennisdelen en relaties leggen. Als je dat doet dan beschouw je de tijd die het vergt volgens mij minder als een kostenpost, en meer als een 'investering'. Social networking is ook gewoon leuk.
Bovendien kun je social networking tools ook slim inzetten, zodat ze elkaar versterken. Een bericht op Ping.fm kan bijvoorbeeld op verschillende social networking sites worden gepubliceerd. En tweets (twitterberichten) kunnen worden verwerkt tot een blogpost (wat mij betreft niet om ze 1-op-1 te publiceren, maar door de tweets als aantekeningen te beschouwen).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie