‘Need for Speed’ Is Driving the Next Generation of E-learning behandelt in vogelvlucht (en op een wat schreewerige manier) de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van corporate e-learning. Ondersteuning op de werkplek is daarbij belangrijker dan initieel opleiden. Bij blijven op het gebied van elkaar opvolgende innovaties blijkt een belangrijke impuls voor e-learning.
Opvallend is de overeenkomst met e-learning in het onderwijs. Ook binnen corporate learning zijn meer interactiviteit, meer ‘sociaal’ en informeel leren (waarbij de lerende meer centraal staat), mobiel leren, de toenemende populariteit van de virtuele klas en online video belangrijke thema’s.
Today’s workers need availability of a “learning environment” in which they can find information, collaborate and build their own learning plans.
Het artikel bevat verschillende voorbeelden als illustraties van de trends.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
De overeenkomsten tussen corporate learning en onderwijs op het gebied van e-learning (#in): ‘Nee… http://t.co/fAa1qztk #WilfredRubens
RT @wrubens: Geblogd: De overeenkomsten tussen corporate learning en onderwijs op het gebied van e-learning (#in) http://t.co/B2RpaCmB
Komt het bij Corporate Learning (uiteindelijk) er niet op neer dat juist de organisatie steeds meer centraal staat? Dat het inzetten van eLearning juist draait om het nastreven van organisatiedoel-stellingen. Iets wat Lance Dublin tijdens Online Educa ook omschreef als de evolutie van ROI, naar Return on Expectations (worden leerdoelen behaald) en uiteindelijk Return on Attention (dragen leer initiatieven bij aan de organisatiedoelstellingen).
Dat vond ik juist opvallend in dit artikel. Bij corporate learning draaide het wat mij betreft tot nu toe altijd om organisatiedoelen. De uitdaging is volgens mij organisatiedoelen te verbinden met individuele doelen.
Dat is natuurlijk helemaal waar. Opleiden en Ontwikkelen bij bedrijven vindt steeds meer plaats op individueel niveau en met meer vrijheid voor de medewerker. Of liever, meer ver-antwoordelijkheid. Medewerkers worden in steeds grotere mate zelf verantwoordelijk voor hun opleidingen en ontwikkeling. Een organisatie zorgt dan enkele voor de randvoorwaar-den (leercultuur, resources, leeromgeving, etc.) en de juiste kaders (competentiemanage-ment, compliance, loopbaanadvies, etc.). Niet veel anders dan in het onderwijs natuurlijk, maar het ook steeds maar van “push” naar “pull” gaat.