De Online Educa als leerervaring: tips #OEB15

De volgende week donderdag en vrijdag vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Met meer dan 2300 deelnemers uit meer dan 100 landen is dit het grootste internationale congres over technology enhanced learning in Europa. Ik weet dat vanuit Nederland en België veel mensen naar toegaan. In deze blogpost geef ik enkele tips om van dit ‘event’ een rijke leerervaring te maken.

Brandenburger Tor met kerstboomIk ben voor het eerst in 2003 naar de OEB gegaan. Sinds die tijd heb ik slechts twee keer moeten verzuimen. Vanuit deze ervaring zijn de volgende adviezen opgesteld:

  • Op welke vragen wil je deze OEB een antwoord krijgen? Formuleer die vooraf. Maak van je deelname een leersafari.
  • Download de MyOEB-app. Met behulp van deze app kun je de agenda bijhouden, en netwerken. Kijk echter niet de hele tijd op je smartphone. Je komt namelijk ongetwijfeld bekenden in de wandelgangen tegen, als je rondkijkt.
  • De OEB heeft ook een grote beurs. In het verleden vermeed ik die beurs vaak. De laatste jaren loop ik er gericht rond, vaak tijdens een sessieronde. Welke nieuwe initiatieven/leertechnologieën/concepten zijn er, die ik nog niet ken? Welke ‘spelers’ ontbreken er?
    Als je vaker op de beurs bent geweest, kun je kijken of een bepaalde leverancier nu een grotere stand heeft, of juist een kleinere. Op die manier krijg je ook zicht op trends en ontwikkelingen. Ik kijk ook speciaal naar Nederlandse ‘spelers’. Stel je in elk geval een aantal vragen die je via een bezoek aan de beurs beantwoord wilt hebben.
  • Houd er rekening mee dat de internetverbinding, vooral de eerste dag, niet stabiel en betrouwbaar is. Meer dan 2000 deelnemers zullen vaak met meerdere devices proberen online te gaan. Waarschijnlijk kan het aangelegde draadloze netwerk daar niet goed tegen. Om die reden neem ik een weekpas voor internet in het buitenland op mijn smartphone. ’s Morgens vroeg is de verbinding waarschijnlijk het beste.
  • Varieer in formats. Ga niet alleen naar sessies met presentaties. Let dus ook op het format bij de selectie van sessies.
  • Kijk over de grenzen van je sector. Ga als HBO-docent op vrijdagochtend gerust naar de plenaire opening die gericht is op het bedrijfsleven. Vraag je wel steeds af wat jij hiervan leert voor jouw sector.
  • Mijn ervaring is dat Nederlanders/Belgen het meeste leren van ervaringen uit Nederlandstalige , Scandinavische en Angelsaksische landen (Australië inclusief). Uiteraard kun je belangstelling hebben voor ’technology enhanced learning’ in bijvoorbeeld Zuid-Europese of Afrikaanse landen. Ik heb echter zelden meegemaakt dat ik uit die ervaringen geleerde lessen voor mijn eigen praktijk kon trekken. Houd daar rekening mee als je sessies selecteert. Zoek bij sprekers daarom gerust eens op land. En zoek naar bekende namen (zoals Gilly Salmon, Charles Jennings, Nick van Dam, Inge de Waard of Clive Shepherd – er zijn er meer).
  • Ga naar het Online Educa Debat. Ja, het is op het einde van een lange, inspannende dag. En je bent ongetwijfeld toe aan een borrel. Deze borrel kun je ook drinken bij het debat. Bovendien is het debat inhoudelijk en vermakelijk. Ik vind dat dit Lagerhuis-debat is uitgegroeid tot één van de hoogtepunten van de OEB. Dr. Harold Elletson is oud-lid van het Britse Lagerhuis, en voorzitter van deze sessie. Dat doet hij altijd prima. Dit jaar stemt de zaal over de stelling: This House believes 21st Century skills aren’t being taught – and they should be. Ik heb ook hoge verwachtingen van Pedro De Bruyckere, die -vermoed ik- tegen deze stelling zal pleiten.
  • Volg op twitter de hashtag #OEB15, ook als jezelf niet twittert.
  • Durf gerust eens een sessieronde over te slaan. Niet om boodschappen te doen bij het nabijgelegen KaDeWe, maar om informeel kennis uit te wisselen of -zoals gezegd- om de beurs te bezoeken.
  • De sessieruimtes zijn vrij krap. Je zit dicht bij elkaar. Als je dus tijdens een sessie weg wilt lopen, dan ‘stoor’ je best veel deelnemers. Ga daarom aan de rand van de zaal zitten. Doe dat vooral als je van tevoren al het idee hebt, dat je de sessie vroeg zult verlaten.
  • Verwerk de sessies actief. Maak aantekeningen, maak mindmaps, tweet de belangrijkste geleerde lessen en gemaakte opmerkingen, blog. Uiteraard doe ik verslag via mijn blog en -samen met Pieter de Vries- op e-learning.nl.
  • Blijf je wat langer in Berlijn, dan donderdag en vrijdag? Bezoek dan eens de Nederlandstalige Berlijn Blog van Marjolein van der Kolk. Of check mijn Tips voor een verblijf in Berlijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *