De onderwijsinstelling als kerkhof?

Hoogleraar Barbara Oakley is docente van één van de meest populaire massive open online courses. Deze MOOC “Learning How to Learn”  heeft zo’n twee miljoen geregistreerde lerenden.  Edsurge heeft haar geïnterviewd over een aantal aspecten met betrekking tot leren, opleiden en onderwijs. De meest opvallende uitspraken wil ik graag met jullie delen, en van commentaar voorzien.

  • Lecture
    Foto: khermann, Pixabay

    De traditionele hoorcolleges matchen niet goed met hoe ons brein werkt. Toch stellen docenten vaak dat lerenden niet graag naar video’s kijken. Dat komt echter doordat we lerenden hebben geleerd dat frontaal-klassikaal leren, waarbij een docent hen bij de hand neemt en hen volstopt met informatie, een effectieve manier van leren zou zijn. Het is echter slechts een minderheid die echt graag frontaal-klassikaal les krijgt.
    Mijn opmerking: het is inderdaad lastig om een oud en ingesleten paradigma over onderwijs te veranderen. Het gaat vooral om het bevorderen van actief leren. Wel wil ik nogmaals benadrukken dat je ook tijdens een hoorcollege activerende werkvormen kunt toepassen. Verder verschilt de kwaliteit van video’s uiteraard ook.

  • De hype rond MOOCs is voorbij. Er gebeurt echter veel achter de schermen en onder de oppervlakte. Bovendien duurt het een tijd voordat maatschappelijke veranderingen plaatsvinden.  Docenten ervaren MOOCs ook als concurrent. Een universiteit in beweging brengen, is daarom vergelijkbaar met een kerkhof in beweging brengen. Je kunt geen hulp verwachten van de ‘inwoners’. Voor universiteiten is het lastig te erkennen dat er betere online materialen zijn dan wat docenten in de klas presenteren. Goede docenten kunnen echter nooit vervangen worden door online materialen.
    Mijn opmerking: de hype rond MOOCs is gelukkig voorbij. Er is ook een grote diversiteit aan online cursussen ontstaan, geïnspireerd door MOOCs. De vergelijking van een universiteit met een kerkhof slaat de plank m.i. mis. Uiteraard zullen er docenten zijn die MOOCs en andere vormen van open education als bedreiging ervaren. Aan de andere kant kun je hele groepen betrokkenen wel degelijk in beweging krijgen. Goede docenten kunnen inderdaad niet vervangen worden door online materialen. Ze spelen ook een cruciale rol binnen online leren.
  • Kwalitatief goede MOOCs vormen een uitdaging voor universiteiten.  Het zijn vooral kwalitatief bedenkelijke MOOCs die leiden tot slechte resultaten (zoals veel uitval). Onderzoek van MIT laat zien dat kwalitatief goede MOOCs tot iets betere resultaten kunnen leiden dan klassikale cursussen, en dat studenten ook de voorkeur geven aan MOOCs (boven klassikaal onderwijs).
    Mijn opmerking: er is een scala aan redenen dat van invloed is op ‘uitval’ uit MOOCs. Maar kwaliteit (onder meer van het didactisch concept) is er inderdaad een van.
  • MOOCs kunnen het onderwijssysteem veranderen, als succesvolle afronding leidt tot credits. Dit vindt al plaats en zal leiden tot concurrentie tussen universiteiten (en lagere kosten voor lerenden).
    Mijn opmerking: zonder veranderende wet- en regelgeving geen ander onderwijssysteem. In de VS zijn de kosten voor hoger onderwijs veel hoger dan in ons land. Universiteiten en hogescholen in ons land beconcurreren elkaar niet op prijs.
  • Studenten weten vaak niet hoe zij effectief kunnen leren. We vergeten vaak lerenden duidelijk te maken hoe belangrijk oefenen is. Het gaat verder vooral om begrijpen. Je hoeft in feite niets te onthouden, omdat je zaken kunt opzoeken. Het gaat om actief verwerken.
    Mijn opmerking: deze passage bevat ware woorden, maar ook onzin. Het is heel inefficiënt als je alles moet opzoeken.

Het hele interview beluisteren?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *