De multi-channel gereratie

Moqub schrijft over een recent Brits onderzoek naar de manier waarop jongeren omgaan met technologieën, en hoe zij een weg proberen te vinden "in a new digital, dangerous and dynamic world".

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het bedrijf Logicalis, en is op hun website te vinden (PDF).

Het onderzoek (uitgevoerd onder 1004 Britse jongeren tussen de 13 en 17 jaar) laat zien dat jongeren zich over het algemeen zeer bewust zijn van de risico's van sociale netwerken, en daar ook naar handelen. 64% van de ondervraagde jongeren geeft daarbij ook aan dat social networking sites voor hen minder belangrijk zijn geworden.

Impliceert dit dat je binnen het onderwijs geen aandacht hoeft te besteden aan sociale netwerken en digitale identiteit? Wat mij betreft niet. Volgens mij zou je als onderwijsinstelling zelf moeten onderzoeken of jouw lerenden zich ook bewust zijn van de kansen en risico's van sociale netwerken voor de digitale identiteit. De lerenden die zich hier niet bewust van zijn, zouden daar aan moeten werken.

Verder laat het onderzoek zien dat jongeren nog steeds het liefste face-to-face communiceren met docenten. Met 29% scoort dit communicatiemiddel het hoogste van alle communicatiemiddelen. Opvallend vind ik ook dat e-mail op de derde plaats komt, na de optie "ik weet het nog niet".

Social networking scoort met 4% het laagste. Een mogelijke verklaring kan zijn dat sociale netwerken als 'privédomein' worden beschouwd. Want 40% van de jongeren geeft aan docenten geen toegang te willen geven tot sociale netwerken omdat deze anders 'te formeel' worden.
De onderzoekers concluderen ook dat jongeren graag gebruik maken van meerdere communicatiemiddelen, en spreken van een "multi-channel generation".

Het onderzoek -dat niet alleen betrekking heeft op jongeren en technologie- schetst een genuanceerd beeld van jongeren. Er zijn zelfs jongeren (27%) die nog nooit hebben geluisterd of gekeken naar digitale mediabestanden (online video, MP3, etc.)


The most positive aspect of this survey is that technology, the Internet, and social
networking are still only a part of this generation’s life, and their ability to select what works
for them, ensure their own security and management of their digital world should encourage
us all.


Helaas laat het rapport niet zien of er verschillen zijn tussen bijvoorbeeld jongeren met een hoge en lage opleiding. Ook wordt geen uitsplitsing gemaakt naar leeftijd, terwijl een 13-jarige waarschijnlijk heel andere antwoorden kan geven dan een jongere van 17 jaar.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *