Hoe kun je de mobiele telefoon binnen het onderwijs gebruiken? Op die vraag gaat “taschenfunk – Das Handy als Unterrichtswerkzeug” in. Zesendertig pagina's lang krijgt de geïnteresseerde lezer informatie, tips en praktijkvoorbeelden gepresenteerd. Je moet natuurlijk wel de Duitse taal beheersen.
Het document gaat ook in op de geschiedenis van de mobiele telefoon en op schaduwkanten van het gebruik van mobiele telefoons binnen het onderwijs. Maar het aantal beschrijvingen van onderwijstoepassingen overheersen de brochure.
Voorbeelden zijn:
- Teksten samenvatten in of gedichten schrijven via sms-berichten (zonder die te versturen).
- Wie kan zo snel mogelijk, en foutloos, een tekst sms-en?
- Een speurtocht waarbij leerlingen foto's maken met hun mobiele telefoon.
Natuurlijk, je kunt vaak ook andere technologieën voor de projecten gebruiken. Maar mobiele telefoons zijn wel erg handig omdat jongeren er meestal over beschikken en omdat deze tools draagbaar zijn en tegelijktijd meerdere functionaliteiten hebben.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Sms-gedichten, 160-poëzie volgens Sofie Cerutti: die toepassing met gebruik van de mobiele telefoon in de klas lag aan de basis van The Sausage Machine als edu- en litblog. Voor Gedichtendag 2007 organiseerde mijn 5e jaar so (wo) er een wedstrijd in, niet zonder succes. Op uitnodiging schreef ik er een artikeltje over voor het vakblad VONK, dat ik onlangs op SlideShare in pdf deelde:
http://www.slideshare.net/janien/gedicht-verzonden-een-literaire-creatie-een-literaire-productie.
Reagerend op mijn sms-projectje in creatief schrijven, literatuureducatie en ondernemen suggereerde Margreet Van den Bergh een Twitter-versie van sms-dichten. Zie
http://ict-en-onderwijs.blogspot.com/2007/04/de-160-en-twitter.html.
Op mijn library-wiki voor Duits nam ik ook sms-poëzie als oefening op:
http://di-da-deutsch.wikispaces.com/poetik2.0.
Datering van deze items: 2007. Het was niet mijn bedoeling van hier oude koeien uit de gracht te halen, Wilfred. Ik wilde eigenlijk (aan)tonen dat het gebruik van een mobieltje bij deze vormen van creatief schrijven en literatuureducatie wél loont qua motivering, impact en effect.
Groetjes
janien