De markt van leermanagementsystemen in het Britse hoger onderwijs (die verschilt met de Nederlandse situatie)

Marktontwikkelingen op het gebied van leermanagementsystemen (LMS) voltrekken zich in een betrekkelijk traag tempo. Neil Mosley signaleert binnen het Verenigd Koninkrijk echter een aantal interessante marktontwikkelingen rond leermanagementsystemen in het hoger onderwijs. Ik zie een overeenkomsten en verschillen met de Nederlandse situatie.

De aard van het product en de looptijd van de contracten tussen leveranciers en onderwijsinstellingen dragen ertoe bij dat deze markt langzaam beweegt. Als je één keer een LMS op grote schaal gebruikt, dan kost een overstap docenten en andere medewerkers veel tijd en energie. Dat doe je dus niet zo maar.

Mosley heeft onderzoek gedaan onder 179 instellingen in het Britse hoger onderwijs. Wat valt op, ook in vergelijking met de Nederlandse situatie (mbo, hbo, universiteiten)?

Markt leermanagementsystemen UK
Bron: https://www.neilmosley.com/blog/2022-review-whats-the-state-of-the-vle-market-in-uk-higher-education
  • Moodle is dominant, gevolgd door Blackboard, Canvas en Brightspace. In ons land wordt Blackboard nauwelijks nog gebruikt, en Moodle in mindere mate. Canvas en Brightspace hebben binnen het hbo en bij universiteiten Blackboard verdrongen. Binnen het mbo worden vooral Canvas en ItsLearning gebruikt en ingevoerd. Een aantal mbo-instellingen gebruikt ook MS Teams. Brightspace wordt op dit moment binnen het mbo nauwelijks gebruikt (één mbo-instelling is bezig met de invoering). Een enkele onderwijsinstelling gebruikt een ander lms. Ik weet bijvoorbeeld dat SVO aNewSpring gebruikt. Dit lms is bij particuliere opleiders en binnen bedrijven meer populair. Binnen het mbo is een aantal instellingen op dit moment bezig een lms aan te besteden. Het is interessant om over een jaar te kijken hoe deze vlag erbij hangt.
  • Moodle heeft een nieuwe ‘look and feel‘ gekregen. Mosley noemt een verbeterde en meer intuïtieve, eigentijdse ‘look and feel‘ van Moodle een goede zet. Dit is inderdaad van groot belang. De gebruikerservaring is zeer belangrijk bij het maken van een keuze, al is het faciliteren van effectief leren door middel van krachtige didactische functionaliteiten m.i. net zo belangrijk. Naar mijn mening haalt Moodle’s nieuwe gebruikerservaring het overigens nog niet bij de gebruikerservaring van de concurrentie.
  • Blackboard verliest volgens Mosley al jaren terrein binnen het Britse hoger onderwijs. Al zijn er ook instellingen die de overeenkomst met Blackboard hebben verlengd. De overname door Anthology heeft de neerwaartse trend nog niet doen stoppen. In ons land is de marktpositie van Blackboard nog dramatischer veranderd. Tien jaar geleden was Blackboard heel dominant. Van die bijna monopolie-positie is niets meer over.
  • Canvas heeft in 2022 in het Verenigd Koninkrijk geen nieuwe, belangrijke, overeenkomsten meer afgesloten. Brightspace heeft wel twee universiteiten tot hun klanten mogen rekenen. Mosley verwacht dat Canvas en Brightspace de positie van Blackboard verder zullen gaan innemen. Ik weet dat Canvas, Brightspace en ItsLearning in 2022 nieuwe overeenkomsten met onderwijsinstellingen hebben afgesloten.
  • Mosley vindt het jammer dat de markt van LMS-en in het Britse hoger onderwijs wordt gedomineerd door vier spelers. Hij had gehoopt dat nieuwe spelers zoals Aula en Insendi voet tussen de deur zouden krijgen. Hij noemt ook nog Eduflow. Het blijkt echter heel lastig te zijn om voldoende financiering te hebben om verder te groeien. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar wat Cypher Learning met Neo LMS gaat doen. Wat betreft marketing timmert men flink aan de weg (zij waren bijvoorbeeld platinum sponsor van de OEB). Ik zie hen echter verder nog niet acteren op de Nederlandse markt. Ik ben overigens al blij dat op dit moment sprake is van enige competitie op dit terrein. Dat was tien jaar geleden (zeker bij universiteiten) niet het geval.
  • De markt van LMS-en in het Verenigd Koninkrijk blijft in beweging. Onderzoek laat zien dat 50% van de respondenten aangeeft binnen twee jaar het gebruik van het LMS tegen het licht te gaan houden. Ik verwacht dat de Nederlandse markt binnen twee jaar stabiel zal zijn. De meeste onderwijsinstellingen hebben dan een keuze gemaakt of gebruiken dan een jaar of zeven hun vernieuwde LMS. Als instellingen niet tevreden zijn over het LMS, dat men een jaar of zeven jaar geleden heeft ingevoerd, kunnen zij opnieuw een keuze maken. Het is echter de vraag of dat gaat gebeuren. Je moet namelijk wel hele goede redenen hebben om van LMS te wisselen. Wat wel gebeurt, is dat instellingen aanvullende applicaties gaan gebruiken die zij met het LMS gaan integreren tot een digitale leeromgeving waarvan het LMS de kern vormt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

7 reacties

  1. Waarom zou een leraar tijd en moeite investeren in het produceren van inhoud voor een LMS als hij het maar een paar jaar kan gebruiken?

  2. De Nederlandse markt zal de komende jaren wel weer gaan veranderen. De reden is dat instellingen aanbestedingsplichtig zijn voor het LMS. De contracten zijn maximaal 10 jaar (meestal 5 jaar met mogelijkheid tot verlenging van 5 jaar).
    Ik weet dat de UU al bezig is met de voorbereiding, TU Delft start dit jaar ook met de voorbereidingen.

  3. Van de UU wist ik het. Zij hebben BB destijds, als ik me goed herinner, tijdelijk verlengd. Contracten zijn niet persé maximaal 10 jaar. Dat verschilt. Maar is het al zo lang geleden dat de TU Delft Brightspace heeft ingevoerd?

  4. Ik vind tien jaar geen ‘paar jaar’. En moderne LMS-en maken een overstap relatief gemakkelijk. Al blijft het werk.

  5. “Naar mijn mening haalt Moodle’s nieuwe gebruikerservaring het overigens nog niet bij de gebruikerservaring van de concurrentie”.

    Kun je dat toelichten (wellicht met wat voorbeelden)?

  6. Dat moet je echt ervaren door door een course te navigeren, leeractiviteiten toe te voegen, etc. Het aantal klikken, drag and drop, etc.

  7. @Eus van Hove: Je kan als leraar content aanmaken in een externe applicatie zoals BookWidgets. Het voordeel is dat BookWidgets integreerbaar is in al deze LMS’en. Verandert de onderwijsinstelling van LMS of gaat de docent werken in een andere school? Dan blijf je dezelfde BookWidgets-account gebruiken en koppel je deze aan je account in de nieuwe leeromgeving.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *