De manier van denken over leeromgevingen verandert

De 2010 K12-editie van het Horizon rapport is uit. Het Consortium for School Networking en het New Media Consortium beschrijven hierin zes belangrijke technologieën die het onderwijs op korte, middellange en langere termijn beïnvloeden. Spotlight Magazine vat de ontwikkelingen samen. Het rapport benadrukt bijvoorbeeld de ontwikkeling dat jongeren veel buiten het klaslokaal leren, informeel leren en zelfverantwoordelijk leren.

Will Richardson heeft in de adviesraad van het project gezeten. Hij benadrukt ook de twee volgens hem belangrijkste trends:

  • There is increasing interest in just-in-time, alternate, or non-formal avenues of education, such as online learning, mentoring, and independent study.(…)
  • The way we think of learning environments is changing.


In de VS uit zich dat onder meer in groepen die de school de rug toe keren. Waar het volgens mij echter omgaat is dat je formeel en informeel leren, en leren binnen en buiten de school daadwerkelijk met elkaar weet te verbinden. Maar dit vraagt, zoals Richardson terecht stelt, een drastisch herontwerp van het onderwijs.

Zie ook mijn blogpost over de reguliere editie 2010 van het Horizon rapport.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *