De kracht van verhalen voor leren

Verhalen -stories- kunnen een belangrijke rol spelen binnen technology enhanced learning. Wanneer zijn verhalen leerzaam?

story photoVerhalen zijn van oudsher belangrijke manieren voor leren. Fabels en sprookjes bevatten een boodschap die lerenden dankzij het verhaal erom heen onthouden. Jennifer Neibert maakt aan de hand van twee anekdotes -practice what you preach- duidelijk wat de kracht van verhalen voor leren zijn.

Zij vergelijkt twee bedrijven waarvan er één een verplichte training op basis van ‘storytelling’ vormgeeft. De training is opgebouwd uit een begin, midden en einde. Het bevat onderdelen zoals een conflict, spanning, tegenstelling en dialoog.

their approach can help learners think differently, feel differently, and, perhaps most importantly, act differently when faced with a potentially challenging situation in the future.

Deze verhalen helpen lerenden verbindingen te leggen, mede dankzij emoties. Bovendien helpen verhalen lerenden zich af te vragen wat de inhoud voor hen betekent.

Volgens Neibert kan iedereen verhalen vertellen. Bedenk een scenario waarin een aantal karakters bijvoorbeeld aan een probleem werken. Laat lerenden in een veilige omgeving aan zo’n scenario werken, waarbij men feedback op basis van gedrag krijgt.

Je kunt vaak volstaan met eenvoudige verhalen. Zorg er wel voor dat de verhalen persoonlijk zijn, relevant en over leren gaan.

Uiteraard kun je lerenden ook zelf kennis laten delen via verhalen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van alomtegenwoordige videocamera’s.

Photo by New York Public Library

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *