Gisteren mocht ik tijdens het Aeres Kennis Event ‘Samen slimmer?’ een sessie verzorgen over generatieve AI en onderwijs.
Ik ben begonnen met reacties op de opkomst ten aanzien van generatieve AI. Ik heb aangegeven dat we slecht zijn in het voorspellen van de impact van nieuwe technologie. Toch heb ik vervolgens een poging gewaagd om een beeld te schetsen van:
- De computer als collega, dankzij generatieve AI: vier typen taken.
- Wat betekent dit voor het onderwijs.
Ik heb veel voorbeelden gegeven en met de groep een aantal opdrachten uitgevoerd.
De vier typen taken zijn:
- Taalgerelateerde taken (zoals emails schrijven, samenvattingen maken, memo’s schrijven).
- Data analyse, patroonherkenning, voorspellingen (Excel-bestanden en grafieken interpreteren, etc).
- Interactie met gebruikers (feedback, gesprekken voeren, vragen beantwoorden, interview met een historisch figuur, enzovoorts).
- Creatieve taken (bijvoorbeeld brainstormen, en afbeeldingen maken).
Bij interactie met gebruikers ben ik onder meer ingegaan op het feit dat een zoekmachine een antwoord vaak net zo goed vindt (maar minder energie kost), en dat real-time multimodal conversation mogelijk wordt: echte gesprekken voeren waarbij generatieve AI ook waarneemt.
Als het gaat om de gevolgen voor het werk van een docent, betekent dit m.i. dat je als docent er een collega of assistent bij krijgt. Het werk zal veranderen. Eenvoudige taken worden uitbesteed, en bepaalde taken (zoals feedback geven) voer je samen uit. Hopelijk neemt generatieve AI administratief werk uit handen. Ook zul je de manier van beoordelen kritisch tegen het licht moeten houden. Ik heb de aanwezigen daarbij na laten denken over de vraag: hoe voorkom je dat AI de opdracht maakt?
Verder ben ik ingegaan op activerende werkvormen met behulp van AI, voorkennis activeren met behulp van generatieve AI en het mogelijk maken van toetsen als leer- en oefenstrategie met behulp van generatieve AI. Ik ben onder meer ook ingegaan op het gebruik van voorbeelden dat makkelijker wordt gemaakt met generatieve AI.
Ik ben geëindigd met de stelling:
AI Won’t Replace Teachers — But Teachers With AI Will Replace Teachers, Without AI (W. Rubens vrij naar prof. Karim Makhani). Daarover hebben de deelnemers een gesprek gevoerd.
Nick van Manen en Jan-Willem Tijl van Zadkine mochten voorafgaand aan mijn bijdrage een introductie geven van generatieve AI. Zij lieten onder meer voorbeelden zien van diverse generatieve AI-toepassingen, en benadrukten ook het belang van het maken van afspraken en het formuleren van richtlijnen. Investeer niet in het formuleren van beleid. Want beleid loopt al snel achter op de dynamische ontwikkeling van generatieve AI, stelden zij (en ik deel die mening).
Tussen onze presentaties door, en na afloop van mijn bijdrage gingen de aanwezigen met dit onderwerp aan de slag aan de hand van ‘een gesprek op voeten’ en een ’Socratisch gesprek’.
Hieronder vind je mijn slides:
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie