De kracht van activerend onderwijs

Jeroen Janssen publiceert deze dagen samenvattingen van kernpublicaties over activerend onderwijs. Als het goed is  vormt activerend onderwijs één van de fundamenten van het onderwijsmodel van onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. Zoals Jeroen duidelijk maakt kan activerend onderwijs immers leiden tot dieper en betekenisvoller leren. Je kunt activerend onderwijs trouwens ook prima toepassen binnen blended en online leren.

3D render of an overloaded brain on a dark green background, digital art
3D render of an overloaded brain on a dark green background, digital art

In Activerend onderwijs 1: Maak het constructief en interactief besteedt Jeroen aandacht aan het ICAP-framework, dat beschreven is door onderwijsonderzoekers Chi en Wylie, onder de aandacht gebracht. Dit kader categoriseert de verschillende vormen van leer- en studiegedrag als interactief, constructief, actief en passief. Hieraan ten grondslag leidt de opvatting dat interactief gedrag de hoogste leerresultaten oplevert, gevolgd door constructief, actief en uiteindelijk passief gedrag. Volgens Chi en Wylie kan actief leren zelfs ook plaatsvinden in hoorcolleges, waar studenten verschillende soorten gedrag kunnen vertonen. Belangrijk is dat verschillende gedragingen gekoppeld zijn aan verschillende kennisverwervingsprocessen, van het simpelweg opslaan van informatie tot samen nieuwe kennis afleiden door interactie.

Janssen licht ook de bevindingen van een studie van Mennekse et al. (2013) toe die het ICAP framework ondersteunen, waarbij werd geconcludeerd dat interactief gedrag inderdaad de hoogste leerresultaten oplevert.

In de tweede blogpost laat Jeroen Janssen zien dat het vooral de studenten zijn die bij activerend onderwijs het harde werk moeten verrichten tijdens het leerproces. Ondanks de voordelen van activerend onderwijs, wijst onderzoek uit dat studenten soms negatieve feedback geven over deze aanpak, waarschijnlijk omdat deze aanpak van hen meer inspanning vraagt. In deze bijdrage staat het artikel Eight ways to promote generative learning van Fiorella en Mayer centraal. Zij besteden aandacht aan het generative model of learning van Wittrock, waarbij leren wordt gezien als een generatieve activiteit. Dit betekent dat studenten actief hun eigen interpretaties en conclusies moeten vormen uit nieuwe informatie. Dit wordt verder uitgediept door Fiorella en Mayer, die acht generatieve leerstrategieën identificeren die bijdragen aan betekenisvol leren, waaronder samenvatten, concept maps maken en jezelf testen. De blogpost bevat ook een tabel met ‘effect sizes‘, waaruit het leerzame karakter van deze strategieën blijkt.

Ondanks het bewezen nut van deze strategieën blijken studenten deze vaak niet in te zetten omdat zij deze als  tijdrovend en moeilijk beschouwen. Hier speelt volgens Jeroen de docent een cruciale rol. Docenten kunnen studenten aanmoedigen om deze effectieve strategieën te gebruiken, hen trainen in hun toepassing en hen voorzien van de nodige hulpmiddelen.

Vanavond verzorg ik een webinar over activerende didactiek, in het kader van een een opleiding over e-learning. Daarin zal ik ook aangeven hoe je activerend onderwijs binnen blended en online leren kunt toepassen. Ik zal daar morgen over bloggen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *