Is online of blended learning goedkoper dan traditioneel leren? In tijden van economische crises is dit een erg relevante vraag. Zowel voor bedrijfsopleidingen als voor het onderwijs. Het antwoord op deze vraag is echter niet eenduidig te geven, omdat veel factoren dit antwoord beïnvloeden. Samengevat zou je kunnen zeggen: “Ja, mits…” Maar juist achter die “mits” gaat een hele wereld schuil.
Die conclusie trek ik uit het paper The Costs of Online Learning. De auteurs verkennen hierin de kosten van blended en online leren binnen het onderwijs in de VS. Zij stellen dat de kosten voor onderwijs aan een leerling jaarlijks gemiddeld 10.000 dollar bedragen. Bij online leren variëren die kosten tussen de 5100 en 7700 dollar, terwijl de gemiddelde uitgaven per leerling bij blended learning tussen de 7600 en 10.200 dollar bedragen.
Uiteraard moet je kosten altijd in relatie met kwaliteit en opbrengsten beschouwen. Het onderwijs is een arbeidsintensieve branche waar meer uitgaven en meer technologie niet per definitie leidt tot een hogere productiviteit. Dat heeft veel redenen (mensenwerk is complex). Het lastige is dat er nauwelijks gegevens zijn over de relatie tussen uitgaven en kwaliteit. De onderzoekers hebben er geen beeld van. Je leest bijvoorbeeld niets over uitval.
Eén van de zaken die ook opvalt, is dat 100% virtuele scholen veel minder personeelskosten en operationele kosten hebben, terwijl zij wel meer geld besteden aan content. Het is bijvoorbeeld de vraag of Nederlandstalige lerenden over voldoende content beschikken om volledig online en zelfstandig te leren (didactiek moet dan in content ingebakken zijn). In de VS blijkt bovendien de kwaliteit van de content sterk te variëren. Hoe beter (bijvoorbeeld gepersonaliseerder) de content, des te hoger de kosten. Het valt ook op dat sommige districten gebruik maken van hun schaalgrootte door conentontwikkeling te centraliseren. Dat werkt kostenbesparend.
Je moet je ook afvragen wat zal gebeuren als je alle lerenden volledig online laat leren. Nu zijn het vermoedelijk vooral lerenden die een grote mate van zelfstandigheid aankunnen. De onderzoekers merken onder meer op dat online scholen bijvoorbeeld geen services hebben voor zorgleerlingen. Ook daardoor is men goedkoper uit. Online scholen maken ook relatief vaker gebruik van ‘onderwijs-assistenten’, die minder betaald krijgen dan docenten. Bij online leren fungeren ouders veelal als begeleider. Die kosten worden in berekeningen niet meegenomen, schrijven de onderzoekers.
Het genuanceerde paper The Costs of Online Learning biedt wat mij betreft voldoende ‘food for thought‘ om na te denken over kosten en baten van online, blended en face-to-face leren. De kosten zijn redelijk goed in kaart te brengen. De relatie met opbrengsten is veel onduidelijker. Eén van de conclusies van de onderzoekers luidt daarom:
Whatever the reason, those pursuing online learning will see that, though there is no “silver bullet” solution, there is evidence to suggest that virtual learning (both part-time and full-time) can provide significant opportunity to save money. Future innovation should include careful tracking of quality and outcomes to continue to provide more robust options for those experimenting with lower-cost delivery of instruction.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Goede blogpost over de kosten van online leren. Alleen gepersonaliseerde content duurder? Daar ben ik het niet mee eens http://t.co/fUVNSO3H
Kosten van online, blended en traditioneel leren http://t.co/H4H9FBcn weblog @wrubens
Op College Den Hulster zijn we onderweg in de richting van gepersonaliseerd leren. Ik denk dat dit binnen blended-learning past. Leerling volgen dan een eigen maatwerktraject dat zij samenstellen met een leercoach dmv intensieve begeleiding. Om deze begeleiding voldoende intensief te kunnen maken zijn we op zoek naar digitaal leermateriaal met, zoals jij zegt, de didactiek ingebakken. Evenals diagnostische toetsing en feedback mogelijkheid etc.
We denken daarmee met gelijke financiële middelen beter onderwijs te kunnen geven dan we nu doen waarbij we meer leerlingen passend kunnen bedienen.
Jouw verwijzing en samenvatting zijn daarbij weer belangrijke informatiebronnen voor mij die me weer een beetje verder helpen in het inzicht hoe we kunnen bereiken wat we willen.
Voor een uitgebreidere weergave van hoe ons toekomst beeld qua onderwijs op Den Hulster er uit ziet kijk op: http://www.kunskapsskolan.com
Martin
Handig ihkv business cases e-learning “@wrubens: Geblogd: De kosten van online, blended en traditioneel leren http://t.co/7dmxwwbP”
Interessante ontwikkeling. Dank voor het delen.
Wilfred, Interessant stuk! de vraagtekens zullen nog wel een flinke tijd onbeantwoord blijven! Zelf ben ik actief op zoek naar antwoorden op dat soort vraagstukken. Vooral veel e-learning of blended learning aanbieders hebben zelf geen weet van het rendement en over uitvalcijfers doen zij geen uitspraken..Ik ben zelf nu op zoek naar gegevens over het rendement van dezelfde training (e-learning, blended learning en de old school variant) Mocht je zo iets tegenkomen, let me know!
Nogmaals dank voor het delen !