In onze samenleving is sprake van een kloof op het gebied van digitale geletterdheid. Daar zou het onderwijs aandacht aan moeten besteden. Net als aan jongeren leren aandacht vast te houden, en aan online samenwerken.
In een interview met Roland Legrand gaat publicist Howard Rheingold onder meer in op de gevolgen van het altijd verbonden zijn via digitale media op wat jongeren zouden moeten kunnen en kennen.
Hij haalt o.a. onderzoek aan waaruit zou blijken dat de bekwaamheid om informatie op internet op een goede manier te evalueren voor een groot deel afhankelijk is van economische klasse en het opleidingsniveau van ouders. Er is dan ook een groot verschil in de wijze waarop jongeren informatievaardig en ICT-competent zijn. Deze kloof op het gebied van digitale geletterdheid zou onder meer door het onderwijs gedicht moeten worden, meent Rheingold.
Rheingold gaat in dit interview ook in op eisen die je aan hedendaagse aankomende journalisten kunt stellen. Daarbij valt het mij op dat een groot deel van die eisen gerekend kunnen worden tot algemene informatievaardigheden: kwalitatief goede bronnen selecteren, een netwerk van ‘informanten’ opbouwen en onderhouden, informatie op waarde kunnen schatten, filteren en cureren.
Howard Rheingold breekt ook een lans van het leren van aandacht houden. Volgens hem is dat zinvoller dan aangeven dat multitasken niet mogelijk is. Ouders en school hebben hier een belangrijke taak in, stelt hij.
Why not include basic media mindfulness in the fundamentals that parents AND schools are expected to provide to their children if they want them to succeed in the networked society? (…) Teaching people elementary mindfulness is extraordinarily inexpensive compared to the cost of producing smart devices and deploying global broadband networks.
Hij benadrukt ook het belang van participatie, en het vermogen om via online participatie grootschalige sociale veranderingen te bewerkstelligen (denk aan de invloed van digitale media op de Arabische Renaissance). Digitale media en netwerken hebben de drempels voor collectieve actie op praktisch elk facet van het menselijk leven geslecht, stelt hij. Weten hoe je (online) moet samenwerken is daarmee een cruciaal te ontwikkelen bekwaamheid geworden.
Knowing how to use these forms of collaboration is a critical uncertainty — the raw technical power to organize and coordinate collective action is provided by the technology, but whether that power will be used effectively depends on how many people know how to implement and deploy the right kind of collaboration in the right kind of situation.
Van en aan elkaar leren (peer-to-peer) en zelfgeorganiseerd samenwerkend leren spelen volgens Rheingold daarbij een belangrijke rol.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie