Marc Schwartz van de University of Texas at Arlington heeft een kritische beschouwing geschreven over de Khan Academy. De manier van leren, die de Khan Academy faciliteert, is volgens de auteur namelijk niet gericht op authentiek begrijpen.
Schwartz stelt dat de Khan Academy gericht is op het vasthouden van aandacht, de beschikbaarheid van instructie en op controle van de lerende op het tempo waarin geleerd wordt. Hij meent echter dat dit maar marginaal bijdraagt aan authentiek begrijpen.
Marc Schwartz stelt:
- Authentiek begrijpen is afhankelijk van hiërarchisch georganiseerde kennis, waarbij sprake is van opbouw van complexiteit. Volgens Schwartz gaan video’s van de Khan Academy aan dit principe voorbij.
- Authentiek begrijpen heeft de basis in directe ervaringen: Authentic understanding requires a wide platform of experiences, which in turn provides a foundation for the representations that are the basis of student work in any school environment, virtual or real.
- Authentiek begrijpen wordt bevestigd door ervaringen, waarbij sprake is van geleidelijk afnemende ondersteuning. Zo zou je zicht moeten hebben op veranderingen in prestaties naarmate je meer oefent. Binnen de Khan Academy kun je volgens Schwartz maar beperkt oefenen. Bovendien zou oefenen moeten leiden tot betekenisvolle feedback.
- Authentiek begrijpen vereist formatieve feedback (relevant en op tijd). Volgens de auteur is daar bij de Khan Academy nauwelijks sprake van. Ook meent hij dat het binnen de Khan Academy ontbreekt aan coaching die lerenden specifieke ondersteuning bieden.
- Authentiek begrijpen is context-sensitief. Effectieve feedback is immers veelal contextgebonden. Ook daar gaat de Khan Academy aan voorbij.
Schwartz’ kritiek op de Khan Academy is overigens exemplarisch. Heel veel onderwijs voldoet niet aan deze principes. Bovendien focust hij zich op leren via de Khan Academy als alternatieve manier voor onderwijs (waar inderdaad sommigen voor pleiten). Veel docenten gebruiken de content van de Khan Academy op een blended manier.
Ik vind het overigens de vraag of altijd sprake moet zijn van authentiek begrijpen. Daarvan zal sprake zijn bij complexe vraagstukken en concepten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie