Vanochtend heb ik over dit onderwerp de online aftrap mogen geven van een studieochtend van het managementteam van het Hout- en Meubileringscollege.
In deze keynote ben ik mede aan de hand van de ‘restaurant metafoor’ kort ingegaan op wat blended learning is en waarom blended learning structureel relevant is voor het Hout- en Meubileringscollege.
Daarna zijn we ingegaan op de vraag: hoe kan blended learning er uit gaan zien voor HMC? Dat hebben we gedaan aan de hand van vier ontwerpcriteria:
- Waar wil je online leren inzetten?
- In welke mate wil je online leren inzetten?
- Wil je begeleiding online doen of niet?
- Wat is de verhouding tussen asynchroon en synchroon online leren?
Het laatste onderwerp betrof: 4. Hoe kunnen we bewezen didactische principes toepassen bij blended learning? Daarbij wilde ik bespreken hoe je vijf principes van een effectieve didactiek kunt faciliteren en versterken met leertechnologie:
- Laat leerstof actief verwerken
- Gebruik realistische problemen als startpunt van het leren
- Activeer voorkennis
- Gebruik toetsing als leer- en oefenstrategie
- Gebruik leertechnologie voor het geven van feedback.
Uiteindelijk heb ik hier een selectie uit moeten maken.
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie