Hoe kun je als onderwijsprofessional op een goede manier keuzes maken uit de veelheid aan leertechnologieën waarover je vandaag de dag kunt beschikken? eSchool News geeft raad.
eSchool News is hiervoor te rade gegaan bij een ervaren ‘education technology integrator‘. Het artikel zelf is overigens niet vrij toegankelijk te lezen. Maar ik zal de belangrijkste aanbevelingen vermelden:
- Denk kritisch na, creëer, werk samen met anderen en durf te veranderen.
- Verplaats je in de lerenden. Heeft technologie betekenis voor hen? Wat zijn de individuele sterke kanten van lerenden in relatie tot de leertechnologie? Daagt de technologie hen uit creatief te zijn?
- Focus je op de relatie met de leerdoelen van de betreffende les. Technologie moet ergens toe dienen, niet alleen motiverend zijn. Kijk ook naar de doelen van het curriculum.
- Hoe kunnen leertechnologieën het beste uit lerenden halen?
- Vraag je af waarom een leertechnologie leerresultaten bevordert, niet of een tool dat doet.
- Focus je op het leerproces, op de structuur. Hoe kan ICT die structuur versterken?
- Kijk eerst naar technologie die al beschikbaar is.
- Accepteer dat sprake zal zijn van ‘uh’s’ en ‘oh’s’
Je zult inderdaad moeten vertrekken vanuit leerdoelen, maar tevens ook bereid zij om vanuit een ‘leerbril’ naar technologieën te kijken. Focus je jaarlijks op een aantal applicaties, en laat je hoofd niet op hol brengen.
Het valt me op dat het artikel ook een aantal aandachtspunten betreft die vooral te maken hebben met de inhoud van de toepassingen van ICT in het onderwijs. Technologie en inhoud zijn bij e-learning vaak lastig te scheiden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
2 reacties