Volgens het HealthCare Medicine Institute heeft de iPad het in zich om een revolutie te bewerkstelligen op het gebied van online leven lang leren. Dit apparaat combineert nagenoeg de kracht van een laptop met de mobiliteit van een smartphone. De scherpe tekstresolutie en de sterk verbeterde ergonomische aspecten ten opzichte van de huidige generatie e-readers, zou moeten leiden tot een succes op deze markt.
The iPad’s combination of color text, photos, and video allows for a greater diversity of course content and layout thereby making a more user friendly experience for learners.
Verder roemt dit artikel onder meer het touch screen, het vertrouwde karakter van de wijze van bedienen en de mogelijkheid om diverse typen content af te spelen. Het mobiel gebruik transformeert van zitten naar staan en bewegen, concludeert de auteur.
Kijk, ik ben een behoorlijke Apple-fan geworden. Maar bij zo'n juichend artikel ga ik toch checken of Apple de HealthCare Medicine Institute niet sponsort (je weet maar nooit in de medische wereld). Dat is niet het geval, voor zover ik kan zien. Kritische opmerkingen, die inmiddels vaker zijn geplaatst bij de iPad, ontbreken echter in deze bijdrage.
Het perspectief van de transformatie van mobiel gebruik, vind ik echter te origineel om hier geen aandacht aan te besteden. Leren op locatie met ICT (denk aan veldwerk) kan daardoor immers kwalitatief verbeteren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Over de iPad wordt heel wisselend gedacht. Is het een laptop/netbook of toch meer een soort lompe telefoon waar je niet mee kan bellen? Volgens mij is het zo dat er meer mensen in staat zijn een mobiele telefoon te bedienen en te voorzien van handige apps dan er mensen zijn die een programma op een laptop kunnen installeren of daar een bestand kunnen vinden. De iPad (of iets vergelijkbaars) zou wel eens een grote groep gebruikers kunnen gaan trekken die niet zo veel wensen hebben (beetje mailen, foto bekijken, buienradar opzoeken, …) en bekend zijn met het gebruik van een mobiele telefoon. Maar of deze groep in het onderwijs te vinden is weet ik nog niet zo zeker.
@Bernard: klopt. Daar heb ik ook eerder over geschreven. Ik denk zeker dat die groep in het onderwijs te vinden is. Vooral aan de kant van de onderwijsgevenden. Voor deze groep zou de iPad echter ook wel eens een te hoog 'geek'-gehalte kunnen hebben. Heeft Apple niet het imago dat zij zich vooral op een speciale categorie liefhebbers richt?
@bernard
Apple betreedt met de iPad een compleet nieuw marktsegment en heeft helemaal de intentie niet te gaan concurreren met PC’s, haar eigen Mac-books of tablets. Het is een nieuw apparaat (appliance) dat je simpelweg niet met een computer moet vergelijken. Het is nl. helemaal geen computer.
Ik heb een uitgebreid artikel hierover geschreven: http://educatienet.wordpress.com/2010/02/10/de-ipad-is-geen-computer-het-is-een-revolutie/
@wilfred. Ik denk dat het met dat hoge ‘geek-gehalte’ wel mee zal vallen. Natuurlijk is er ook weerstand tegen het apparaat, maar die weerstand komt vooral uit de hoek van de mensen die vanuit “technische prestaties” denken. En vanzelfsprekend wordt er dan snel geconcludeerd dat het apparaat te weinig mogelijkheden biedt voor wat betreft techniek (geen multitasking, geen camera, geen USB poorten, enz.). Maar het gaat m.i. niet om de technologische mogelijkheden, het gaat om de onderwijskundige mogelijkheden die het apparaat kan bieden.
En de onderwijskundige mogelijkheden zullen afhankelijk zijn van welke software er voor leren beschikbaar zal komen. En hoe eenvoudig die software in het gebruik zal zijn.
EducatieNET en de KennisMotor software zal (daarom) ook (snel) beschikbaar komen voor de iPad. Wij denken aan een leeromgeving die net zo eenvoudig in de bediening zal zijn als de iPad zelf. Een leeromgeving zal alleen succesvol toegepast kunnen worden als het geen beroep doet op technische kennis van een leerkracht/onderwijzer. Een onderwijzer zit immers niet op taakverzwaring te wachten…
Als die toepassingen er zijn, kunnen we ook ophouden de leerkracht een gebrek aan ICT kennis te verwijten. Ik lees het jammer genoeg te vaak overal op het internet: “het gebrek aan ICT kennis zorgt dat de leerkracht ICT onvoldoende in het onderwijs gebruikt:. Dat verwijt is volkomen onterecht. De software moet zo eenvoudig zijn dat je zonder ICT kennis de spullen kunt gebruiken. Pas als ICT in het onderwijs net zo eenvoudig te bedienen is als een TV dan pas zal E-learning in het onderwijs echt gaan doorbreken en geaccepteerd worden. En de iPad heeft wat dat betreft gewoon de beste papieren.
Frans Maassen (EducatieNET)