Een opvallende blogpost over de iPad is Why OER Advocates Should Be Happy About the iPad van Michael Feldstein. Feldstein deelt de kritiek op het gesloten karakter van Apple. Tegelijkertijd meent hij dat voorstanders van open educational resources blij zouden moeten zijn met de iPad.
Dankzij het ontwerp van de iPad ben je immers beter in staat om open educational resources te bestuderen waar en wanneer je wilt. Desktop computers, laptops en smartphones schieten qua ontwerp om diverse redenen tekort. Apple heeft volgens Feldstein het tablet model op tal van terreinen verbeterd, en daarmee een nieuwe standaard gemaakt waar andere ontwikkelaars zich mee zullen moeten meten:
- Er is sprake van een uitstekende web browsing ervaring, tegen een redelijke prijs.
- Apple heeft een "a ubiquitous device with the right form factor" ontwikkeld.
- Apple heeft de capaciteit om uitgevers van tekstboeken aan zich te binden, zodat studenten al hun leermiddelen (niet alleen open educational resources) kunnen bestuderen via één apparaat.
Feldstein's bijdrage is slechts één van de vele zinvolle bijdragen die ik de laatste dagen over de iPad heb gebookmarkt. Lees daarvan ook Is the iPad Coming to Your Classroom?
Evan O'Donnell geeft daarbij onder andere aan dat er diverse voor het onderwijs bruikbare apps voor de iPad te krijgen zijn. Deze programma's kun je echter alleen via iTunes krijgen. Om je te registreren dien je te beschikken over een creditcard. Veel jongeren beschikken daar niet over. Dat laatste klopt. Wat niet correct is, is dat je geen apps kunt downloaden zonder creditcard (met dank aan @gvandijk).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie