De iPad als belemmering voor leren? (#in)

Nu laptops steeds vaker in het onderwijs opduiken, hoor je ook steeds vaker kritische geluiden. Ze zouden lerenden o.a. afleiden. Met de iPad zou wel eens hetzelfde kunnen gebeuren. iPads Could Hinder Teaching, Professors Say is bijvoorbeeld een kritisch artikel over iPads binnen het onderwijs. Door het langszame typen zouden schriftelijke opdrachten ingewikkelder worden. Ook kunnen applicaties van onderwijsinstellingen niet altijd op de iPad worden gebruikt.

Volgens het artikel zouden de 'passieve apparaten' te beperkt zijn voor het hoger onderwijs.

But professors cannot use them to mark up material on the fly and show changes to students in response to their questions, a type of interactivity that has been a major thrust in pedagogy.

Andere belemmeringen zijn:

  • Het maken van aantekeningen is lastig, en je kunt niet altijd teksten markeren. Niet alle teksten zijn in PDF beschikbaar zodat je het bestand kunt openen in iAnnotate, waarbinnen je wel annotaties kunt maken.
  • Studenten zouden liever een laptop gebruiken omdat zij bang zij op de iPad materiaal kwijt te raken.
  • Publicaties zijn niet altijd in elektronische vorm beschikbaar, of in een bestandsformaat waarin je geen opmerkingen kunt maken.
  • Het gebruik van je vinger om mee te schrijven verloopt niet soepel. Dat gaat op ouderwetse tablet PC's handiger. De bestaande stylus-oplossingen voor de iPad voldoen nog niet. Bizar citaat hierbij:

    If professors can't write, that interaction is impossible, she says.

  • Apple (en andere ICT-bedrijven) zouden onvoldoende contacten onderhouden met het hoger onderwijs, waardoor zij onvoldoende oog hebben voor educatieve toepassingen.

Het artikel beschrijft ook voordelen van de iPad. Onder andere dat je gemakkelijker groepsdiscussies kunt voeren omdat beeldschermen niet 'in de weg zitten'. Ook kun je een iPad gemakkelijk met anderen delen (daar nodigt het apparaat meer toe uit dan een laptop).
Verder stelt de auteur dat docenten weliswaar beperkingen in de iPad zien, maar dat zij er wel mee aan de slag moeten als studenten massaal over gaan tot de aanschaf ervan.

Some of the devices may prove more conducive to education than others, but consumer decisions rather than educational ones will probably determine which tablets students purchase—and which ones colleges will support, he says.

De meeste genoemde belemmeringen zijn m.i. van tijdelijke aard. Er zal steeds meer educatieve content voor de iPad beschikbaar komen (inclusief e-books), en de apps zullen verder verbeterd en verrijkt worden met functionaliteiten. Typvaardigheden ontwikkelen gebeurt deels al doende. Daarnaast gebruik je desnoods ook losse toetsenborden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Het commentaar is heel duidelijk. De argumenten verwijzen naar tijdelijke “problemen”. Mogelijkheden zijn volgens mij veel zwaarwegender……

  2. Wat ik zelf zeer problematisch vind is het gebrek aan standaard ondersteuning van java en flash. Binnen de betavakken worden veel applets (phet, fi) gebruikt, die het niet doen. Ik vind niet dat een hardware-leverancier’s ondersteuning leidend moet zijn. Ik hoop daarom dat Apple stopt met die onzin.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *