In de tweede workshopronde heb ik een sessie bijgewoond waarin Mareen van London vertelde over de ervaringen met e-learning binnen verpleegtehuis De Liemerije.
De Liemerije is een verpleegtehuis met 320 bewoners, 680 medewerkers en 300 vrijwilligers.
De aanleiding voor e-learning was onder meer de noodzaak te investeren in medicatieveiligheid, en om BHV effectiever en efficiënter te organiseren. Ook vertoonde de opleidingsadministratie de nodige gebreken. Nut en noodzaak waren heel duidelijk aanwezig. Kwaliteitswinst en het borgen van kennis waren belangrijke doelen.
De Liemerije heeft eerst omschreven wat men onder e-learning verstaat, en een visie op e-learning ontwikkeld. Het vormgeven van formeel en informeel leren maken daar deel van uit. Net als het geven van regie over het eigen leren, en de mix van leervormen.
Er zijn randvoorwaarden gedefinieerd (inclusief beleidsafspraken over e-learning) en er is werk gemaakt van de selectie van een e-learningoplossing (Moodle). Men maakt via Campus Care gebruik van content. Op dit moment nog via een pilot (BHV).
Het inrichten van een leeromgeving binnen Moodle kost overigens meer tijd dan gedacht, mede vanwege het flexibele karakter van Moodle. Nu is men gestart met de learning manager, die gebouwd is op basis van Moodle.
Tips en (mijn) conclusies
- Zorg aan de hand van een business case dat je op tijd geld reserveert.
- De dynamiek van ontwikkelingen haalt je vaak in.
- Heldere wensen en eisen zijn belangrijk voor een gerichte oriëntatie.
- Verbinden van nut en noodzaak.
- De ICT-afdeling in een vroeg stadium erbij betrekken.
- Doen en doorzetten!
- De noodzaak van een business case wordt bepaald door het ambitieniveau. De Liemerije heeft voor de korte termijn, constateer ik, een beperkte ambitie. Men heeft bewust een beperkte focus gekozen.
- Er is veel afstemming nodig tussen externe partijen.
- Er moet sprake zijn over gedeelde beelden bij alle interne en externe betrokkenen.
- E-learning vereist een andere manier van leren, doceren, sturen en administreren.
- Elke organisatie is verschillend, elk implementatiepad ook.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wat mij in onze organisatie (grote school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs) vaak opvalt is dat cursussen, studiedagen en BHV-oefeningen leiden tot slimmer personeel, maar dat maanden later zoveel van de kennis weer verdwenen is. Het stukje hierboven over medicatieveiligheid speelt bij ons wat minder, maar je leest toch wel af en toe over gemaakte fouten op dat gebied. E-learningmethoden zouden mijn insziens vaker moeten inzetten op het effectief op peil houden van kennis. Ik gebruik daar SuperMemo voor. Na elke studiedag zet ik de belangrijkste leerpunten om in vragen voor mezelf.
Toen er onlangs in ons kloostergebouw een brandmelder afging en we kozen voor ontruiming van de gehele vleugel kostte het me weinig moeite om me de noodzakelijke stappen (opgedaan tijdens een BHV-oefening) te herinneren.
Of kennis beklijft heeft met een aantal zaken te maken. O.a. met de kwaliteit van de e-learning cursus. Daarnaast zie ik ook veel heil in nieuwe vormen van performance support.