De invloed van social networking services op leersystemen van organisaties

In Social Networking and Corporate Learning stelt Josh Bersin dat social networking leersystemen van organisaties beïnvloeden. Dat komt vooral door verwachtingen van jongere medewerkers, die in hun dagelijks leven gebruik maken van applicaties zoals Facebook en YouTube. Leersystemen van bedrijven zouden daarom ook interactief moeten zijn, en gericht op samenwerking.

Op dit moment, schrijft Bersin op basis van eigen onderzoek, maakt maar 56% van de medewerkers gebruik van leermanagementsystemen (LMS) van hun organisaties. Een LMS wordt steeds vaker vooral gebruikt als back-office systeem. Dus vooral om administratieve processen rond het leren te ondersteunen, maar niet het leren zelf. Bersin signaleert dat speciaal voor bedrijven ontwikkelde social networking toepassingen in toenemende mate worden gebruikt voor corporate learning. Hij geeft daar ook een aantal voorbeelden van. Op dit moment zijn er volgens Bersin 85 aanbieders van applicaties voor corporate social networking.

Bersin's bijdrage bevat ook summiere suggesties over hoe bedrijven met social networking aan de slag kunnen gaan. Bijvoorbeeld:


Remember that these tools are user-driven by nature, so the measure of success is participation. Choose a platform that is easy to use, proven and intuitive. Employees must be able to participate as part of their normal workday experience.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *