Het artikel Online education disrupting traditional academic models illustreert de invloed van ICT op het hoger onderwijs. De bibliotheek van de Universiteit van Texas in San Antonio bevat geen enkel papieren boek meer, maar wel meer dan 450.000 e-boeken en 18.000 digitale tijdschriften. Je loopt dus nooit meer het risico dat je moet wachten tot een publicatie is teruggebracht.
Academische uitgevers lopen helaas achter op deze ontwikkeling. Zij hebben vooralsnog geen business model ontwikkeld waardoor zij in staat zijn elektronische boeken op zo'n manier uit te geven, dat dit voor hen ook financieel aantrekkelijk is (de verkoop van e-boeken is veel lager in vergelijking met papieren exemplaren, omdat kopiëren zo eenvoudig is). Desalniettemin is de toenemende hoeveelheid digitale content, in combinatie met verbeterde zoekmogelijkheden, onomkeerbaar.
Daarnaast zorgen vrij te volgen weblectures er ook voor dat wetenschappelijke expertise meer toegankelijk wordt. Tal van inleidingen zijn in podcast- of videoformaat vaak vrij te verkrijgen. Gebouwen worden dan meer en meer gebruikt om elkaar te ontmoeten, en met elkaar samen te werken.
Nieuwe technologie en de beschikbaarheid van digitale content maken het volgens deze bijdrage mogelijk dat onderwijsinstellingen zich meer focussen op onderwijsactiviteiten die de ontwikkeling van zogenaamde "higher-order skills" bevorderen.
Opvallend is, vind ik, de afwezigheid van sociale media in het overzicht van technologieën die het traditionele model van academisch leren kunnen ontwrichten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie